Välkommen tillbaka! Äntligen har u2.se fått en välbehövlig nystart.
Vad har hänt?
Bakom kulisserna
Hela webbplatsen har gjorts om från grunden. Vi har bytt webbhotell och uppgraderat WordPress-version för att utöka u2.se:s funktioner och bättra på säkerheten mot intrång och andra sårbarheter.
Vi har lagt in en sida med en integritetspolicy och en översikt av så kallade ”cookies” för att uppfylla kraven på dataskyddsförordningen GDPR som började gälla i maj 2018.
En av de stora målsättningarna var att underlätta för er som besöker u2.se från mobilen. Jag törs lova att användarupplevelsen är bättre än någonsin, kanske så pass att jag själv föredrar att besöka den nya webbplatsen på mobilen framför dator numera!
Läsarundersökningen 2020 visade att ni är nöjda med navigeringen och nu är det ännu lättare! I huvudmenyn kan man till exempel klicka sig in direkt till den avdelning man vill läsa mer om. Tidigare behövde man först gå in på avdelningen och klicka sig till albumet/turnén. Varje sida har automatiskt fått så kallade ”brödsmulor” (breadcrumbs) överst i innehållet. Dessa tydliggör vilken del av sidan du just nu är inne på (till exempel ”Startsidan » Diskografin » Boy”).
Vi visar tydligare att u2.se finns på andra plattformar. Bland annat ligger det länkar till Facebook, Twitter och YouTube på förstasidan, och i menyn som syns överst och nederst på sidan (endast nederst på mobil).
Till sist en liten men ändå betydande förbättring; u2.se:s laddningstider i testerna Google Pagespeed och GTMetrix har förbättrats trots att innehållet är mer modernt och krävande!
Nytt innehåll och uppdaterad information
Alla avdelningar har fått en manuell genomgång och en uppfräschad look. Dessutom har vi tagit fram en officiell färgpalett och skaffat nya typsnitt för webbplatsen.
Webbplatsen u2.se har saknat mycket som har hänt kring U2 de senaste tio åren. Därför har helt nyskrivet material tillkommit för konserterna, diskografin och biografin! De individuella berättelserna om U2:s medlemmar har också fått en genomgång för att bli aktuella till 2020.
Redaktionsbloggen har flyttat in på förstasidan, direkt under nyheterna (som nu visar de 5 senaste nyheterna i en ”inläggskarusell”). Du har väl sett listan där jag föreslår fem producenter som U2 borde arbeta med på nästa album?
På tal om nästa album, har vi nöjet att presentera en helt ny och uppdaterad upplaga av denna! Du kommer också åt den via rutan ”På gång…” på förstasidan eller från diskografin.
Vad har försvunnit?
I arbetet med nya u2.se har vi tvingats att prioritera bort en del avdelningar och funktioner. Forumet (RIP Günther!) och även avdelningen ”Böckerna” har försvunnit. ”Texterna” med upphovsrättsskyddat material är numera också borta. Detta var saker som vi flaggade för efter den stora läsarundersökningen vintern 2020.
På konsertsidorna är det inte längre möjligt att se statistik (till exempel antal spelningar per land eller låt) på grund av att jag inte kunnat lösa detta rent tekniskt. Kollegorna på u2gigs.com har ett fint verktyg för den som tycker om sånt.
Vad händer nu?
Vi har inte hunnit skriva om konserterna från Stockholm 2015 ännu men det är på gång, liksom utvalda framträdanden genom årens lopp som skett utanför turnéerna.
Diskografin är komplett sett till studioalbum, och vi ska lägga till livealbum (som ”Under A Blood Red Sky”), samlingsalbum (som Best of-skivorna) och kanske även sidor för individuella singlar som inte hör hemma någon annanstans (”Ordinary Love”).
Guiderna för Irland och Dublin samt Sverige kommer att dyka upp igen. Däremot kommer vi tyvärr inte att ha möjlighet att se till att de är helt uppdaterade i nuläget.
Vi har sparat hem alla nyheter och artiklar från tidigare upplagor av u2.se men endast hunnit gå igenom och anpassa ett litet urval just nu. Vi kommer att välja ut godbitar och minnesvärda artiklar från u2.se-arkivet och ladda upp dem på den nya webbplatsen över tid.
Dream out loud
Webbplatsen u2.se har alltid varit väldigt nyhetsfokuserad. I samband med läsarundersökningen 2020 var det den mest populära anledningen till att besöka oss. Vi såg också att ni besöker u2.se någon gång i månaden. Därför har redaktionen nu bestämt att lägga om fokus.
Grundtanken med nya u2.se är att gå från strikt nyhetskanal till mer åt ”fanzine” hållet. Vi vill komplettera nyheter på svenska med att producera fler egna texter framöver. Det har också varit en önskan från oss i redaktionen för att få mer motivation och variation i innehållet vi arbetar med.
Vi anar en ny trend där man ägnar mer tid åt långläsning av högre kvalitet i de texter som produceras. Kollegorna på atu2.com rapporterar numera veckovis istället för dagligen. Det börjar dyka upp andra plattformar som förespråkar ett långsammare tänk. Det känns rätt för tiden och är något uttalat vill ställa oss bakom.
Vi tror på kvalitet framför kvantitet och vill undvika tråkiga fenomen som ”klickjakt” (vi visar varken annonser eller är vinstdrivande) och ”slit-och-släng”-journalistik. Det vi skriver och rapporterar, utöver nyheterna, ska kunna bestå över tid. I och med detta kanske vi inte alltid är först med det senaste.
Fanzine filosofin återspeglas även i designvalet som gör att nya u2.se ser mer ut som ett magasin (typsnitt, färger, större och fler bilder) istället för en nyhetstidning (små bilder, fokus på text, serif-typsnitt).
U2020 och framåt
Inspirerade av U2:s hopp från Lovetown till ”Achtung Baby” hoppas vi att u2.se har lyckats att ”dream it all up again” med helt nytt utseende och innehåll, för ett helt nytt årtionde.
Vi uppmuntrar och välkomnar era tankar och åsikter, frågor och kommentarer när ni nu börjar bekanta er med en helt ny webbplats. Hör av er till mig, antingen per e-post eller lämna en kommentar på Facebook eller Twitter.
Tack för att ni läser.
Webmaster Simon
Stockholm 16 juni kl 09.05 2020