
Det här var omvälvande tider för Irland. 1998 tecknades det så kallade Långfredagsavtalet, som skulle säkra självstyre för Nordirland och förhoppningsvis få ett slut på de inre stridigheterna. U2 medverkade vid en konsert som propagerade för ett ”ja” till avtalet i den kommande folkomröstningen och Bono lyckades då sammanföra de två politikerna John Hume och David Trimble på scenen i Belfast.
Innan nästa skiva släpptes, ”All That You Can’t Leave Behind”, cirkulerade många rykten om hur den nya skivan skulle låta. Bandets medlemmar, framförallt The Edge, pratade livligt om att man hittat tillbaka till det ”gamla soundet”. I motsats till det föregående albumet, ”Pop”, tycktes bandet lägga tekniken bakom sig och framhäva individerna, samt rockens charm med hjälp av gitarr, bas, trummor.
Idén uppstod troligen vid en repetition under PopMart-turnén, då bandet hade hyrt en liten källare och tagit med sig minsta möjliga utrustning. Producenten Howie B steg in i källaren och utbrast ”Vad är det där för ljud?” och Bono svarade, ”Howie, det är rockmusik”, varefter Howie medger att de bör spela in ett album i en liknande anda.
Från början var meningen att ”All That You Can’t Leave Behind” skulle släppas tidigare, men datumet blev framflyttat eftersom Bono under denna period var engagerad i flera välgörenhetskampanjer.
Två nämnvärda är Drop the Debt och Jubilee 2000 Coalition – kortfattat var målet att få världens ledande makter att släppa tredje världens skulder. Dessutom, förutom de världsliga problemen, låg Bonos far Bob Hewson döende i cancer.
Bandet bjöd återigen radarparet Brian Eno och Daniel Lanois till inspelningarna. Det var första gången på närmare ett decennium som de alla var involverade i ett projekt tillsamans.
De fann det gång på gång lätt att skriva lite mer stillsamma låtar, medan en turné kräver några sånger med mer drag i. De väntade i veckor på inspiration för denna sång och resultatet blev ”Elevation”, vilken även kom att bli soundtracket till storfilmen ”Lara Croft: Tomb Raider”, baserat på TV-spelsserien med samma namn.
Den första singeln till ”All That You Can’t Leave Behind” blev ”Beautiful Day”, vars video producerades av svensken Jonas Åkerlund.
Åkerlund fann det otroligt lätt att samarbeta med U2, mer problematiskt var det dock med inspelningsplatsen. Mitt på Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris skulle bandet bli filmade, där ett Concorde-plan hade kraschat några veckor tidigare och orsakat 113 människors död.
När Larry fick ett samtal hemifrån med frågan ”Hur nära är planen?”, svarade han kort att de var ”tillräckligt nära”.
Sången ”Stuck In A Moment That You Can’t Get Out Of” är delvis resultatet efter Bonos samtal med INXS-sångaren Michael Hutchence, som begick självmord i slutet av 1990-talet. Värt att nämna om sången är att Mick Jagger från The Rolling Stones och hans dotter Elizabeth var på besök i studion. De sjöng med i sången, dock användes inte denna inspelning vid den officiella releasen.
Jagger gjorde däremot ett gästspel med U2 vid ett liveframträdande med låten, i New Yorks Madison Square Gardens 2009. U2 var inbjudna dit av Rock and Roll Hall of Fame i USA, som firade 25 årsjubileum.
Längst till vänster på omslaget syns en suddig text: ’J33-3’. Det refererar till Jeremias bok i Bibeln: ”Ropa till mig och jag skall svara dig och låta dig höra om stora ting, hemligheter du inte känner.” Där bilden togs, på flygplatsen Roissy-Charles De Gaulle i Paris, står det egentligen flygplatsens gatenummer ’F 21-36’ skyltat.
I fodralet finns även texten till ”The Ground Beneath Her Feet”, en låt som inte finns med på den svenska utgåvan. Den kan dock hittas på de japanska och brittiska utgåvorna.
Anledningen till att man lägger till låtar i dessa länder är att man vill uppmuntra kunder att köpa skivor producerade i sina inhemska CD-fabriker, istället för att köpa de masspressade Europautgåvorna billigare via internet. Låten finns däremot på soundtracket till filmen ”The Million Dollar Hotel” som Bono varit med och utarbetat. Texten till den är skriven av U2s vän, den brittiske författaren Salman Rushdie, och är hämtad från hans bok med samma namn.
Så tycker recensenten
Jag letar efter adjektiv. Men det finns inga som kan ge ”All that you can’t leave behind” rättvisa. Framför allt handlar det om ”Walk On”, som från start till mål – från de inledande stroferna, via tonartsbytet , pianoklinket och det avslutande mantrat – är lika fullkomlig som omistlig. Japp, alla ni som letar kan sluta nu. ”Walk On” är den perfekta poplåten. Och då finns det ändå ytterligare tre låtar på det här albumet som kan vara med och tampas om epitetet ”skivans starkaste spår”.
Jag har länge betraktat det här som U2:s tredje mästerverk, en skiva som sluter cirkeln. Men ett mästerverk är det inte, därtill saknas det ett helt igenom solitt låtmaterial. Slutprodukten är ändå det ultimata beviset på varför U2, 20 år efter debuten, inte bara är världens största band, utan också det bästa.
Standout tracks: “Beautiful Day”, “Stuck In A Moment You Can’t Get Out Of”, ”Walk On”
Citat från bandmedlemmarna
”Albumet handlar om resan vi har varit med om som band, som män i förhållanden, som söner till mödrar och fäder. Det handlar om bagaget man måste leva med, en känsla av förlust.”
Spår
- Beautiful Day
- Stuck In A Moment You Can’t Get Out Of
- Elevation
- Walk On
- Kite
- In A Little While
- Wild Honey
- Peace On Earth
- When I Look At The World
- New York
- Grace
Utgivningsdatum
31 oktober 2000
Skivbolag
Island Records
Producenter
Brian Eno och Daniel Lanois
Inspelad
U2:s studio i Eze-sur-Mer i södra Frankrike samt Hanover Quay, Windmill Lane, Westland Studios och Totally Wired i Dublin, Irland.