Hoppa till innehåll
Startsidan » Diskografin » The Joshua Tree

The Joshua Tree

Omslagsbild för U2:s femte album ”The Joshua Tree” från 1987. (Foto via u2.com)

Det påstås att en av de bidragande orsakerna till att U2 gav ut ”Under A Blood Red Sky” var att man ansåg sig stå i skuld till skivbolaget Island Records. Under 1986 blev situationen omvänd.

Det visade sig att Island Records hade så pass stora ekonomiska problem att man inte hade råd att betala alla de pengar man var skyldig bandet. Faktum är att det hängde på en skör tråd om man ens skulle klara sig undan en konkurs innan släppet av U2s nästa album.

Som tur var bestämde sig U2 att inte kräva de fem miljoner man hade rätt till, utan gjorde istället en uppgörelse som bland annat resulterade i att de lånade ut pengar till Island Records och fick överta äganderätten till alla sina egna masterinspelningar. Allt hängde nu på att det kommande albumet skulle bli en försäljningssuccé.

Efter att ha turnerat med ”The Unforgettable Fire”, stulit hela showen på Live Aid-galan samt deltagit i Conspiracy Of Hope-turnén hade U2 nått ut till en än bredare publik. Man började nu tillhöra de riktigt stora inom rocken. Återigen gick man in i studion för att spela in ett album med Brian Eno och Daniel Lanois. De axlade tillsammans den tunga uppgiften att hjälpa U2 och att rädda Island Records.

Albumet gick under två olika arbetsnamn, ”The Two Americas” och ”Desert Songs”. Dessa titlar ger tydliga fingervisningar om vart man hämtat sin inspiration till albumet.

Inför arbetet hade bandet låtit sig inspireras av musik man tidigare inte visat något större intresse, blues, R&B och äldre amerikansk musik.

Samtidigt levde man mitt i en tid hårt präglad av svältkatastrofen i Etiopien, inbördeskrigen i El Salvador och Guatemala samt ett USA styrt av Ronald Reagan med en väldigt hätsk inställning gentemot omvärlden. Allt detta tog U2 med sig in i studion när arbetet med ”The Joshua Tree” påbörjades.

Man hade ett gediget material av låtar att välja bland och det rådde motsättningar om vilka av dem som skulle vara med på albumet. Det spekulerades länge i om det skulle bli ett dubbelalbum, men Bono tvekade. Han ansåg att det bara fanns ett enda riktigt dubbelalbum i historien, och kände sig inte redo att ta på sig rollen att utmana The Beatles klassiska ”White Album”.

Trettio månader efter att man släppt ”The Unforgettable Fire” släpptes ”The Joshua Tree”. Väntan hade varit lång och U2s fans höll andan i spänd förväntan. Dagarna innan albumet fanns ute i de svenska skivbutikerna, 1987-03-07, kunde man läsa i tidningarna hur recensenterna tävlade i att ösa superlativ över det. Måns Ivarsson på Expressen beskrev Edges gitarrspel i ”Bullet The Blue Sky” som att det lät som ”ett bomfällande flygplan med en laddning som ingen haft sen [Led Zeppelin-gitarristen, red. anm.] Jimmy Page var ung”.

Precis som med ”Boy”-albumet gavs ”The Joshua Tree” ut på färgad vinyl i Sverige: röd, gul och rosa. Upplagorna var dock väldigt begränsade. Den vanligast förekommande är den gula följt av den röda och sist den rosa. Ryktet gör gällande att den rosa släpptes i 50 exemplar.

Ljudet på ”The Joshua Tree”-CD:n ansågs vara relativt dåligt när den kom ut och till följd av detta remastrades hela albumet efter bara tre månader. Alla CD med den remastrade versionen har beteckningen RE-1 instansat efter katalognumret alldeles vid hålet på CD-skivan.

”Two wrongs won’t make it right” sjunger Bono i ”Like A Song” på War. Han har helt rätt. Ska man göra rätt av fel så behövs det betydligt fler fel än två.

Vi befinner oss alltså nu på den senare hälften av åttiotalet. De gemensamma nämnarna för topplistorna runt om i världen är synthplopp, pastellfärger och permanentat hår. Det tuffaste man kan vara är en yuppie, och det där med humanitärt engagemang och moral har förpassats till något dammigt vindsförråd som man slängt bort nyckeln till. Live Aid är gårdagen, nu är det Porsche och Rolex som gäller.

Ingen normalt funtad människa skulle väl drömma om att i en tid som denna släppa ett album med ett svartvitt omslag föreställande fyra sluskar i öknen med någon konstig buske i närheten?

Inte heller borde man komma på tanken att fylla det märkliga omslaget med en skiva som vare sig innehåller synthploppande eller triviala egocentrerade ”hey-baby-oh-i-love-you-tra-la-la”-texter, utan istället texter med ett starkt politiskt och humanitärt engagemang. Allt detta till toner av ren, rak, tung rock.

Redan här har man gjort sig skyldig till minst två stycken dubbelfel. Att sedan ha mage att döpa spektaklet till något så absurt som ”The Joshua Tree”… Så gör man bara inte. Inte på åttiotalet. Det är fel, fel, fel!

Men, vi vet att det var just så U2 gjorde. Vi vet också att albumet låg etta på USA-listan i nio veckor. Vi vet att det satte rekord som det snabbast säljande albumet någonsin i Storbritannien genom att sälja Platina på 28 timmar! Vi vet att de låg på topplistorna i 129 veckor. Vi vet att de toppade listorna i 22 olika länder. Vi vet att de som tredje band i världen hamnade på omslaget till TIME Magazine. Vi vet att det var med ”The Joshua Tree” som U2 blev störst i världen. Vi vet det!

Så tycker recensenten

Det första av U2:s två mästerverk och ett album som förvandlade U2 till superstjärnor. För första gången i karriären lyckas kvartetten skapa ett komplett album, utan vare sig utfyllnader eller ofullbordade experiment.

Eno och Lanois hade vid det här laget förfinat sitt hantverk och i mötet mellan ett sanslöst starkt låtmaterial och ett följsamt studioarbete föddes magi. Den öppnande trilogin – ”Where the streets have no name”, ”I still haven’t found what I’m looking for” och ”With or without you” – är i mina öron tidernas bästa albumstart.

Även om U2 aldrig når samma höjder som under inledningen så skulle ändå låtar som “Running to stand still”, ”In Gods Country” och ”One Tree Hill” göra vilket annat rockband som helst grönt av avund.

Standout tracks: “Where The Streets Have No Name”, “I Still Haven’t Found What I’m Looking For”, “With or Without You”
Olov för u2.se

Citat från bandmedlemmarna

”Albumets verkliga styrka är att trots en färd genom djupa tunnlar och bleka landskap så finns det en lycka i hjärtat av allting.”
Bono om vad som särskiljer ”The Joshua Tree”
”…till exempel så var vi starkt oense kring vilka låtar som skulle hamna på albumet. Om Bono hade fått som han ville, skulle ”The Joshua Tree” blivit mer amerikanskt, mer blues, och jag försökte hålla det tillbaka.”
The Edge om bandets diskussioner och ambitioner för ”The Joshua Tree”

Spår

  1. Where The Streets Have No Name
  2. I Still Haven’t Found What I’m Looking For
  3. With Or Without You
  4. Bullet The Blue Sky
  5. Running To Stand Still
  6. Red Hill Mining Town
  7. In God’s Country
  8. Trip Through Your Wires
  9. One Tree Hill
  10. Exit
  11. Mothers Of The Disappeared

Utgivningsdatum

9 mars 1987

Skivbolag

Island Records

Producenter

Brian Eno och Daniel Lanois

Inspelad

Windmill Lane Studios, Dublin, Irland