![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Startsidan | Diskografin | Konserterna | Biografin | Texterna | Böckerna | U2 & Sverige | U2:s Irland | Bloggen | Forumet |
Videoregissören CorbijnEgentligen är jag fotograf. Jag började göra videor eftersom musikerna jag hade fotograferat övertalade (eller snarare kommenderade) mig att göra en video för dem förutom stillbilderna." - ur The work of director Anton Corbijn (2005) Steget från att ta stillbilder av artister till att regissera musikvideor verkar kanske inte så långt, men det rör sig ändå om ett helt annat medium. Corbijn säger själv att han är fotograf, men att han ibland sysslar med video för balansens skull och att han genom videorna har lärt sig att berätta. "Med mina foton, först i svart-vitt, sedan i färg, arbetade jag intuitivt. Det gick inte med videor. Då måste jag ha en plan och regissera. Så det var ett stort steg att skriva ett slags manus."
Depeche Modes Enjoy The Silence-video från 1990 räknas idag som en av de verkliga klassikerna på området. Corbijn har berättat hur svårt det är att få musiker att agera framför filmkameran och hur få det är som verkligen klarar av det. "Dave Gahan i Depeche Mode är ett sällsynt undantag. Han är en fullkomligt lysande skådespelare", säger Corbijn. Förutom Depeche Mode är U2 det band som Corbijn arbetat mest med som musikvideoregissör. Den första kända promovideo med U2 som Corbijn regisserade har dock aldrig getts ut. Det är en första version av Pride (In The Name Of Love), som spelades in i London i augusti 1984. Varför bandet valde att inte ge ut den är inte känt. OneVintern 1992 återvände U2 till Berlin, där de ett och ett halvt år tidigare hade påbörjat det mödosamma arbetet med Achtung Baby. Med Anton Corbijn som regissör skulle bandet nu spela in en video till One. Corbijn har själv sagt att han blev mycket förvånad över att U2 vände sig till honom för den här videon, eftersom han visste hur viktig låten var för dem. Om det någonsin funnits en video med vilken jag ville bevisa att jag var ett värdigt val som regissör så var det den här." - ur The work of director Anton Corbijn (2005) "One är fortfarande en av mina favoritvideor," har Corbijn sagt. "Den är inte filmiskt gjord, vilket de flesta andra videor inte heller är. Men den har sitt eget språk - kanske för att jag saknar filmiska kvaliteter - den förmedlar en känsla, kanske för att den är så tafatt gjord. Det första man upplever är känslan och så vill jag ha det." Tyvärr skulle tematiken visa sig problematisk. "Vi blev alldeles förskräckta när vi insåg vad vi hade gjort," har The Edge senare berättat. "Här har man jobbat i åratal på att få bort gay-stämpeln från HIV/AIDS-problematiken, och så går vi och gör en låt till stöd för AIDS-forskningen, vilken visar bandet i drag." Videon drogs alltså tillbaka och ytterligare två versioner spelades senare in. Men Corbijns One står fortfarande ut som en av U2:s starkaste videor. PleaseDen andra video som Corbijn regisserade åt U2 var Please från albumet Pop 1997. "Vi spelade in den i en studio och det blev svindyrt. Molnen är ditsatta i efterhand, för vi spelade in allting med en bluescreen som bakgrund."
Corbijn har sagt att han inte är nöjd med slutet på Please, och att han dessutom föredrar en ursprunglig version där Bono brister i gråt. "Den här låten betyder enormt mycket för honom och när vi spelade in videon kunde han inte stoppa tårarna. Men Bono ville inte att den versionen skulle visas på MTV, så vi tvingades tyvärr klippa om den." Electrical Storm
Filmad i kornigt svartvitt består Electrical Storm av en mängd bildfragment, men den bärande historien kretsar kring Larrys kärleksaffär med en sjöjungfru, spelad av skådespelerskan Samantha Morton. Bono ringde och frågade om jag ville göra en video med dem och jag frågade varför anlitar ni inte en modell? Han sade, 'Vi vill inte ha en modell, vi vill ha en skådespelerska!" - Samantha Morton, ur The work of director Anton Corbijn (2005) Den stormiga kärleksaffären till trots innehåller videon mängder av bilder som aldrig får någon förklaring. Varför bär Larry upp en massa saker ur havet - en resväska, ett badkar, en TV? Varför springer det förbi en hjort i en av scenerna? Corbijn har berättat hur han gärna utforskar mytologiska motiv och att han inte anser att allt i en musikvideo behöver förklaras. Den absurda teatern - det är hans lekplats." Ett kvarts sekel senare Corbijns senaste publikation är fotoboken U2 & I, som speglar hans 22-åriga samarbete med bandet. Som de flesta av Corbijns böcker är den mycket påkostad - och mycket dyr. Tyvärr kommer troligen priset att avskräcka många fans till både U2 och Anton Corbijn själv från att köpa den. Corbijn har berättat hur arbetet med U2 & I också innebar en sorts inventering av hans eget liv under de senaste två decennierna. Även om hans resa med U2 troligen är långt ifrån över så ser Corbijn ändå boken som ett slags testamente. Det slog mig att vad som är unikt med mitt förhållande till U2 är att jag aldrig kan göra om det här. Jag kan aldrig mer möta fyra killar på det här sättet, jag kommer aldrig mer att följa ett band under så här lång tid." - Anton Corbijn, U2 & I (2005) Fotoböcker av Anton CorbijnDokumentärerRelaterade artiklarAnton Corbijns officiella hemsida
Del 1: Anton Corbijn - en modern holländsk mästare Del 2: Corbijn & U2 Del 3: Videoregissören Corbijn Dela på Facebook |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |