Corbijn & U2

U2 och Anton Corbijn förtjänar varandra. De är underliga på samma sätt." - Salman Rushdie

Larry Mullen Jr. & Bono, New Orleans 1982-02-11 (klicka på bilden för att se den i större format) Få av de artister som Anton Corbijn har arbetat med är så intimt förknippade med hans bilder som U2. Han beskriver själv deras samarbete som "unikt" och säger att det varit roligt att se hur han själv och bandet har utvecklats parallellt genom åren. Holländaren träffade först de fyra irländarna i New Orleans den 11 februari 1982. Det var ett rent rutinuppdrag för den unge fotografen som, erkänner han idag, i början inte var särskilt imponerad av deras musik:

"Jag lyssnade på October på planet och den var inte i min smak. Jag var mer inne på Echo and the Bunnymen, men U2 som personer överraskade mig, de var otroligt älskvärda och roliga. När man lyssnar på ett album har man ingen aning om hur folk är, men när jag lärde känna dem kände jag att det fanns en koppling."

Bandet, å sin sida, var i början mest imponerade av att Corbijn behandlade dem som folk och bland annat insisterade på att stå för sin runda i baren. Bono har berättat hur han bad fotografen se till så att han själv såg ut att vara lång, smal, intelligent och med sinne för humor. "Så du vill se ut som jag?" replikerade Corbijn.

U2:s omslagsfotograf

Bono, Åre januari 1985 (klicka på bilden för att se den i större format) Liksom albumet War innebar ett genombrott för U2, medförde det också att Anton Corbijns foton av bandet började uppmärksammas av en bredare publik. Hans bilder av U2 i snön i Sälen-fjällen i Sverige användes till både skivomslag och marknadsföring. Omslagsfotot till War är dock taget av Ian Finlay.

Till det efterföljande albumet The Unforgettable Fire användes uteslutande Corbijns foton. De svartvita, disiga bilderna på U2 vid Moydrum Castle och Carrigogunnel Castle speglar väl den musikaliska stämningen på skivan. Sedan dess har Corbijn tagit bilderna till alla bandets album fram till och med How To Dismantle An Atomic Bomb 2004. Även i samband med The Unforgettable Fire fotograferade han U2 i ett vintrigt Sverige, denna gång i Åre.

The Joshua Tree

Ingen av de bilder som Anton Corbijn tagit av U2 har dock blivit så känd som omslagsfotot till bandets sjätte album The Joshua Tree. Det har kallats "skivomslagens Mount Rushmore" - anspelande på det amerikanska monumentet med fyra presidenters ansikten uthuggna i klippan - och är utan tvivel ett av musikhistoriens mest kända.


U2: Death Valley, USA 1986. "Det här är omslagsfotot till vinylversionen av The Joshua Tree, taget i december 1986 så det var inte varmt trots att vi var i öknen. Detta är den mest allvarliga serie bilder jag har tagit av U2 och de blev mina mest välkända fotografier vid den tiden. Det togs med en panoramakamera för att få in mer av landskapet, vilket var den huvudsakliga idén med bilden: människan och miljön, irländarna i Amerika. Om man inte räknar Rattle And Hum så var nästa omslag mycket mer avslappnat och färgglatt (Achtung Baby)." Anton Corbijn

Det var även Corbijn som föreslog namnet The Joshua Tree för U2, inspirerat av de vackra joshuaträd som växte i ett av de dramatiska områden i Kalifornien där fotosessionerna ägde rum. Namnet godkändes snabbt, även om bandmedlemmarna var mindre roade av att kuska runt i ödemarken mitt i vintern för att följa Corbijns vision.

Bono var ursinning på mig. Han sade, 'Varför har du tagit oss till det här usla stället? Varför i helvete tog du hit oss?' Han var verkligen arg. Senare insåg de att det fanns ett mycket gott skäl."
- Anton Corbijn

Corbijns Joshua Tree-bilder blev snart klassiker, liksom de idag också står som symboler för ett U2 som sällan varit mer seriösa. Även för nästa album, Rattle And Hum, behöll Corbijn de svartvita dokumentära bilderna. Allt skulle dock ställas på huvudet i samband med de omvälvningar som U2 och ders musik stod inför vid decennieskiftet 1990.

Det lekfulla 90-talet

Larry Mullen Jr, Tokyo 1993 (klicka på bilden för att se den i större format) När U2 i början av 90-talet slog in på helt nya spår och utforskade nya strömningar med sin musik så förändrades också Anton Corbijns bilder av bandet. Borta var de avmätta, svart-vita fotona av allvarliga unga män i snödrivor eller ökenlandskap. In kom det färgglada och sprudlande.

Tillsammans utforskade bandet och fotografen nya bilder av U2 - de lekte med könsroller och klichéer, med extas och dekadens och mest av allt med rockstjärnemyten. Det mångfacetterade resultatet illustreras bäst av omslaget till Achtung Baby: när bandet inte kunde bestämma sig för en av de många omslagsbilder som Corbijn tagit av dem valde man att använda dem alla. Det sägs att fotografen till en början inte var särskilt glad över det beslutet, men fick ge med sig.

U2 - 'PopTarts', 1998 (klicka på bilden för att se den i större format)

Det är som ett äktenskap mellan Anton Corbijn och herrarna i U2, ett äktenskap som jag ofta är avundsjuk på. Det finns en förbindelse mellan hans öga och deras kollektiva hjärna, mellan deras fullkomliga brist på rädsla och hans hjärna. Det är en förbluffande dans att se, till ett matchande soundtrack." - Michael Stipe, R.E.M.

Även om Corbijn långt ifrån slutade att ta allvarligare foton av U2 så var det under 90-talet ändå de mer lekfulla bilderna som dominerade, dock ofta i den låtsas-dokumentära stilen. Albumet Pop och inte minst den första singeln Discothèque tillät bandet och fotografen att tänja gränserna ytterligare. Det var dock ingenting emot vad som skulle drabba U2:s publik under den spektakulära PopMart-turnén.

Back to basics?

U2, Charles de Gaulle Airport, Paris 2000 (klicka på bilden för att se den i större format) På många sätt var Corbijns bilder av U2 under All That You Can't Leave Behind-perioden en återgång till hans ursprungliga arbete med bandet. De allvarliga, tvåfärgade bilderna var tillbaka. Om U2 med All That You Can't Leave Behind och den efterföljande Elevation-turnén återgått till sin mest grundläggande roll: fyra män som tillsammans bildar ett rockband, så avspeglades detta inte minst i de fotografier som Corbijn tog av dem.

Dock var U2 1988 och U2 2000 inte alls samma band. De förändringar som världen genomgått och den resa som de fyra irländarna företagit över det senaste decenniet speglades såväl i deras musik som i Corbijns bilder. Det är svårt att sätta fingret på det, men något hade förändrats. Under Joshua Tree-eran var U2 fortfarande unga idealister som kämpat sig upp till toppen. År 2000 var de utan konkurrens "the biggest band in the world". Därför speglade också många av Corbijns promo-bilder från 2000-talets början snarare fenomenet U2 än de musiker som utgör samma band. U2 kanske var seriösa igen, men de gömde sig fortfarande bakom rockstjärnemyten.

U2, Lissabon 2004 Lika svårt är det att försöka förklara vad som förändrades i och med att How To Dismantle An Atomic Bomb släpptes 2004. Helt plötsligt visades en helt ny energi upp i Corbijns foton av U2. Seriösa - ja visst, och ofta avslappnade. Men samtidigt med en underliggande explosivitet som inte synts på många år.

De medelålders män som porträtteras på Corbijns foton till 'Bomben' är långtifrån några trötta rockstjärnor i livets nedförsbacke. Tvärtom brinner de av passion för sin musik och har slutat bry sig nämnvärt om vad omgivningen kan anse.

Corbijns foton av U2 speglar i så pass hög grad deras musik att det inte är konstigt att bandet valt att hålla fast vid deras samarbete under så många år. Genom alla omvälvningar är detta något som har förblivit oförändrat: Ingen kan som Anton Corbijn fånga själen hos ett U2-album enbart med hjälp av en stillbildskamera.

Men där finns också något konstant, som aldrig ändrats över alla dessa år. Ärligheten, bräckligheten, mänskligheten och den emotionella styrka som har präglat båda de unika karriärerna hos det här bandet och deras fotograf par excellance."
- Wim Wenders

Alla U2-fans som har tillgång till åtminstone några av Anton Corbijns foton av bandet genom åren rekommenderas att någon gång sätta sig och titta på bilderna från en viss tidsperiod och samtidigt lyssna på det av U2:s album som kom ut då. Det är en mycket intressant upplevelse.

Vidare till...

Del 1: Anton Corbijn - en modern holländsk mästare

Del 2: Corbijn & U2

Del 3: Videoregissören Corbijn

Dela på Facebook