till diskografins startsida till diskografiindex

Rattle And Hum


Utgiven

1988-10-10

Skivbolag

Island Records

Producenter

Jimmy Iovine

Inspelad

På ett flertal platser, bl.a. Sun Studios, Memphis
  1. Helter Skelter 3:07
  2. Van Diemen's Land 3:06
  3. Desire 2:58
  4. Hawkmoon 269 6:22
  5. All Along The Watchtower 4:24
  6. I Still Haven't Found What I'm Looking For 5:53
  7. Freedom For My People 0:38
  8. Silver And Gold 5:50
  9. Pride (In The Name Of Love) 4:27
  10. Angel Of Harlem 3:49
  11. Love Rescue Me 6:23
  12. When Love Comes To Town 4:14
  13. Heartland 5:02
  14. God Part II 3:15
  15. The Star Spangled Banner 0:43
  16. Bullet The Blue Sky 5:37
  17. All I Want Is You 6:30
Under tiden U2 åkte runt och turnérade med sin bautasuccé-platta The Joshua Tree fick man för sig att det var dags att föreviga det hela på film. 26-årige Phil Joanou fick förtroendet att åka med U2 på den tredje delen av turnén i USA och filma i tre olika format: 35 mm färgfoto och 35 mm svartvitt från konserterna samt dokumentärdelen i 16 mm svartvitt.

Bandet och Paul McGuinness finansierar projektet helt själva och när filmen är klar letar de upp en distubutör som visar sig bli Paramount Pictures. När Edge i filmen frågar "is film expensive?" svarar Phil Joanou "nah, it's the cheapest thing". Knappast vidare sanningsenligt.

Till filmen, som är en blandning av dokumentär, svartvita bilder från en konsert i Denver (McNichols Arena 8/11/87) och färgbilder från en konsert i Tempe (Sun Devil Stadium 20/12/87) beslutar man också sig för att släppa en skiva med både live- och studiomaterial.

Studiodelen av skivan är inspelad på Point Depot och STS Stuidos i Dublin, A&M Studios i Los Angeles och Sun Studios i Memphis.

Rattle And Hum är i stor del en hyllning till den amerikanska musiken. Från gospelkören i liveversionen (Madison Square Garden, New York, 28/9/87) av I Still Haven't Found via gatumusikanten om sjunger Freedom For My People till rock- och bluestrippeln Love Rescue Me, Angel Of Harlem och When Love Comes To Town är det den amerikanska kontinentens musikstil som står i centrum. Låtarna Hawkmoon 269 (överbliven från The Unforgettable Fire-sessionerna) och All I Want Is You är undantagen som bekräftar regeln.

Något U2 inte brukar strö omkring sig på albumen är covers men här dyker både The Beatles Helter Skelter och Bob Dylans All Along The Watchtower upp i liveversioner. Den senare starkt ommixad med mycket tillägg på en rätt tafflig orginalinspelning.

Den största hiten skulle dock den korta rockern Desire visa sig bli. Klart influerad av amerikansk radiorock men ändå med ett definitivt U2-sound blev den en självklar ingrediens på den kommande Lovetown-turnén. Att den dessutom i stort sett är Van Morrisons Gloria bakklänges är något Van The Man påpekat mer än en gång.

Rattle And Hum beskrivs av en del som U2s första misslyckande. Skivan sålde helt ok efter att först gått ut strålande bra, men sedan tappat snabbt i försäljning. En del anser dock att Rattle And Hum är U2s sista bra skiva innan metamorfosen som skulle inträffa under de kommande två-tre åren. Det känns som att Rattle And Hum är en skiva utan någon röd tråd. Liveframträdanden av visserligen populära låtar varvas med taffliga försök att hylla den amerikanska musiken. Det mest konstiga är kanske valen av livelåtar; Pride, Bullet The Blue Sky och Helter Skelter. Filmens höjdpunkter With Or Without You, Sunday Bloody Sunday och Where The Streets Have No Name lämnades utanför.

Efter att skivan och filmen kommit ut i slutet av 1988 åkte U2 på en turné under slutet av 1989 för att ytterligare promota skivan och filmen. Turnén kallades Lovetown och man spelade i små hallar i Australien och Europa. Så tighta på scen som U2 var då har de knappast varit varken före eller efter. Den 30/12/89 chockerar dock U2 sina fans när Bono berättar i slutet av en spelning på Point Depot i Dublin att man "have to go away for a while and dream it all up again". Det tolkas av många som om U2 ska splittras.

Så tycker recensenten

Det finns få album som jag är så kluven inför som i fallet med “Rattle & Hum”. Å ena sidan är det berömvärt – och säkerligen nödvändigt, inte minst för bandets utveckling – att U2 utforskar sina musikaliska rötter. Å andra sidan ger det ett osammanhållet resultat, i alla fall om det släpps på skiva, som i det här fallet. Livenummer varvas med nyskrivna låtar och om det till en början känns lockande och spännande känns det efter upprepade lyssningar desto mer splittrat och tröttsamt. Som bäst blir det då U2 skruvar ned tempot och rör sig på hemvan mark, som i ”Heartland” och ”All I want is you”. Som sämst blir det då kvartetten låter det illa dolda Dylan-komplexet ta överhanden (läs: ”Love Rescue Me”) eller då Bono kvider fram sin BB King-hyllning i den hopplöst tungfotade ”When love comes to town”.

Standout tracks: “Van Diemens Land”, “Heartland”, “All I want is you”


Kuriosa

Filmen och albumet Rattle And Hum släpptes samtidigt men innehåller trots detta flera olikheter. Många av låtarna från albumet är hämtade från filmen. Vissa låtar som är med på albumet är dock inte med i filmen och vice versa.

Låtar i filmen som ej är med på albumet:
Exit
Gloria
In God's Country
Bad / Ruby Tuesday / Sympathy For The Devil
Where The Streets Have No Name
MLK
With Or Without You
Running To Stand Still
Sunday Bloody Sunday

Låtar på albumet som ej är med i filmen:
Hawkmoon 269
Love Rescue Me
God Part II

Tillhörande singlar

Desire
Angel Of Harlem
When Love Comes To Town
All I Want Is You

Tillhörande videos

Rattle And Hum