Bono om filmmusik

När U2-sångaren gick med på att skriva en sång för Jim Sheridans film In America var huvudingredienserna en väl arbetad text och en melodi som skulle spegla den längtansfulla melankolin i filmens slutscen.

Varför bryr sig då sångaren i planetens största band, en man som har överösts med priser för både sin musik och sina humanitära insatser, om att ta sig tid att skriva filmmusik? I en intervju som Bono och Jim Sheridan gav till AP i Hollywood nyligen beskriver de sitt samarbete.

"Film är en del av min utbildning", sade Bono. "Eftersom vi växte upp i norra Dublin så kom många av våra erfarenheter av konst och kultur från musik och film. Så det har alltid varit en del av mig."

Bono såg en första råkopia av Sheridans självbiografiska In America 2001. När han så började skriva text och melodi till 'Time Enough For Tears' utgick han delvis från den övriga musik som Maurice Seezer och Gavin Friday hade skrivit för filmen.

"Den handlar definitivt om döden och alla irländska melankoliska sånger. Vi är bra på att sjunga sånger om döden", skämtade Bono.

Jim Sheridan var först inte säker på att han ville ha en sång, men kände att det skulle förstärka några av de känslor som filmen utforskar. "Den är poetisk", sade Sheridan om 'Time Enough For Tears'. "Publiken kommer att höra den och återuppleva filmen genom sången. Men om de lyssnar till den igen så får de ytterligare perspektiv på den."

Bono har tidigare, både tillsammans med de övriga i U2 och på egen hand, arbetat en hel del med filmmusik. Ibland är låtarna vad Bono beskriver som "tillbehör" - poplåtar som inte hänger ihop med filmen, utan som läggs in i den delvis som ett medel för marknadsföring. 'Hold Me Thrill Me Kiss Me Kill Me' från Batman Forever (1995) var en av dessa, liksom 'Elevation' som användes i Lara Croft: Tomb Raider 2001.

Det verkar som att Bono har ett mer personligt förhållande till de låtar som skrivs särskilt för en speciell film. Till dessa hör till exempel 'The Hands That Built America' för Martin Scorseses Gangs of New York, som 2003 renderade U2 deras första Oscarsnominering. Även om In America nominerats till tre Oscars i andra kategorier så blev Bono utan nominering i år.

In America innebar också en möjlighet för Bono och Jim Sheridan att åter få arbeta ihop. De är vänner sedan långt tillbaka, när Sheridans Project Arts Center i Dublin var ett av de ställen där U2 gjorde sina första spelningar. "Han har varit en mentor för mig", säger Bono om Sheridan. "Det är som att han alltid varit närvarande i mitt liv… och Jim har pratat om den här filmen inte bara med mig, utan med alla i Dublin - varenda en som under de senaste fem åren har råkat befinna sig på samma pub som han."

De två har tidigare samarbetat med Sheridans I Faderns Namn från 1993, som handlar om en man som felaktigt döms för ett terrordåd. Bono, Gavin Friday och Maurice Seezer skrev både filmens ledmotiv - vilket också sjöngs av Bono och Friday - och sången 'You Made Me The Thief Of Your Heart', som sjöngs av Sinéad O'Connor.

"Det finns sånger som man måste stjäla. Det finns sånger som man måste sätta ihop långsamt, som man måste bära på ryggen ett tag. Och sen finns det sånger man får som en gåva. 'Thief Of Your Heart' var en sådan", sade Bono.

Bono ville inte återberätta In Americas historia med 'Time Enough For Tears', men sade att "det fanns vissa saker som jag ville få med" i texten. "I slutscenen är månen en symbol för tro, så jag skrev 'The moon is milk and the sky where it's spilled is magic…'", sade han.

Andrea Corr från irländska popgruppen The Corrs sjunger 'Time Enough For Tears'. Hon tillfrågades eftersom Bono ville ha en röst som kunde fungera som en parallell till den lilla flickan i filmen. "Vi ville inte att Andrea skulle sjunga som en popsångerska", sade Bono. "Vi ville att hon skulle sjunga med en nästan barnslig röst." Resultatet blev att sången ligger som en vaggvisa över filmens eftertexter.

Läs hela intervjun på USA Todays hemsida.

Källa: USA Today

Bland de övriga filmer som U2 har skrivit musik till finns Mission: Impossible, City of Angels samt Wim Wenders Faraway, So Close, Until the End of the World och The Million Dollar Hotel. Bandets musik har också använts i många andra filmer, till exempel Entropy, Om en pojke och Bloody Sunday.


Den här artikeln publicerades på u2.se 2004-02-04.

2004-02-15 15:22
Uppdaterad: 2004-02-15 22:22

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us