Recension: The Best Of Propaganda

Idag lever U2-fans i en tid då man nästan räknar med att någon i samma stund som det sista ackordet i Walk On tonar ut någonstans i världen har publicerat den exakta låtlistan från kvällen. Helst komplett med Bonos kommentarer mellan låtarna.

Det fanns dock en tid innan internet. En tid då musiktidningarna visserligen publicerade intervjuer med bandmedlemmarna men sällan vidare insiktsfulla sådana. En tid då låtlistor mer eller mindre var ett okänt begrepp. En tid då Propaganda, eller U2 Magazine som det först hette, var nära på den enda källan till värdefull information om U2.

Idag finns som sagt internet och behovet för en tidning i pappersformat är så gott som obefintligt. U2 och dess organisation når sina fans via sin hemsida www.u2.com och skulle någon missas att informeras om finns en uppsjö seriösa fansidor alltid redo att berätta om det. Så Propaganda lades ner efter 20 år. Och då "firar" de detta med att ge ut en bok med det bästa från tidningens 49 nummer (16 nummer under namnet U2 Magazine och 33 under Propaganda).

Efter att ha köpt Stealing Hearts At A Travelling Show för någon månad sedan, en officiell bok som gick igenom utformningen av U2:s skivomslag, posters, t-shirts osv genom åren, var man sugen på att se om denna officiella "Best of Propaganda"-bok skulle nå samma höjder. Och det gör den med råge. Små korta förord av Bono, Edge, Larry, Adam och Paul McGuinness inleder boken och sedan tas man in i en fascinerande resa genom årens, och skivornas, lopp. Framför allt handlar det om intervjuer med bandmedlemmarna men även intervjuer med andra artister, producenter och vänner förekommer. Man ska väl komma ihåg att detta var U2:s egna, offciella, kanal till fansen varför svaren på frågorna kan antas vara väl genomtänkta och filade på. Det har ju så klart både sina fördelar och nackdelar.

Det som slår mig lite extra är utformningen. Det här är utan tvekan den snyggaste boken om U2 (BP Fallons Faraway So Close är inte ens nära). Både urklippen från Propaganda-orginalen och de nya versionerna av de äldsta U2 Magazine-artiklarna (det finns dock exempel kvar på hur de såg ut i orginal) är väldigt snygga och det är en bok man både kan sträckläsa och bläddra igenom lite på måfå för att njuta av bilderna och göra små nedslag i texterna.

Självklart har jag inte hunnit läsa hela boken, det handlar ju om nästan 300 sidor, men bara de första 100 sidorna bjuder på mycket trevlig läsning från U2:s första årtionde. De första artiklarna är kanske inte journalistiska mästerverk, det handlar trots allt om fans som skriver om sina favoriter och klyschorna haglar. Likväl är det en tillbakablick i hur fanatiska U2:s fans var på den tiden och hur deras tro på att U2 skulle bli världens största (och bästa) band redan var cementerad. Under Joshua Tree-eran börjar tidningen få ett mer seriöst utseende och intervjuerna börjar få mer djup. Det är intressant att se hur U2 själva såg på den framgång de nådde vid andra halvan av 80-talet och hur de trodde de skulle kunna bygga vidare på den efter Rattle And Hum-filmen. Om man säger så här, jag förstår att fansen blev överraskade när The Fly-singeln kom ut.

Utan tvekan är detta en bok man U2-fan bara måste ha, såvida man nu inte redan har alla Propaganda-nummer ståendes hemma i bokhyllan så klart. Boken går på cirka 300 kronor inklusive frakt från de stora utländska nätbokhandlarna och förhoppningsvis för ett liknande pris i välsorterade svenska bokhandlar.

Omslagsbilderna är från u2vl

2003-10-19 20:01
Uppdaterad: 2003-10-20 03:01

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us