U2.com mer och mer exklusiv

Efter den massiva kritik som den officiella sidan U2.com fick i samband med problemen med biljettförsäljningen till bandets Vertigo//2005-turné jobbar man nu tydligen på att ge sina betalande medlemmar valuta för pengarna.

Fler och fler videoklipp, intervjuer och andra artiklar ligger numera exklusivt för de läsare som anslutit sig som medlemmar och betalat 40 US-dollar för privilegiet. De flesta fans gjorde nog detta för att få möjligheten att förköpa biljetter till konserterna, men U2.com har nu tydligen insett att de inte kan rida på den vågen hur länge som helst.

Bono & Adam live, San Diego 2005-03-28 (klicka på bilden för att se den i större format) I ärlighetens namn innehåller denna 'exklusiva' avdelning en hel del material som många U2-fans troligen uppskattar. Missa t.ex. inte U2.com:s officiella turnésida som nyligen fått en ny layout. Där finns U2.com:s egna nyheter från turnén, foton, information om tidigare turnéer, bakom-scenen-rapporter och inte minst "Willie's Diary".

"Willie's Diary" är turnédesignern Willie Williams egna anteckningar om konserterna. Den började i samband med PopMart och har numera blivit en institution bland U2-fans. Ofta innehåller dagboken inte särskilt mycket om bandet själva, men desto mer om livet på vägarna ur turnéarbetarnas synvinkel.

Givetvis kan man fundera över om den här "endast-för-medlemmar"-strategin är ett klokt val av U2.com ur PR-synpunkt, men det får framtiden utvisa.

2005-04-03 01:02
Uppdaterad: 2005-04-03 09:02

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us