Förvirring kring biljettköp

Det har rått stor osäkerhet rörande om man kan köpa biljetter via internet till flera olika konserter under den kommande turnén eller inte. Vi på u2.se kan efter efterforskningar nu med glädje meddela att det verkar som att man kan det.

Det hela började i samband med förhandsförsäljningen till London-konserterna i förra veckan. Brittiska Ticketmaster meddelade de U2-fans som bokade biljetter att "Ni kan inte boka biljetter till mer än en konsert och inte heller boka mer än 4 biljetter på den konsert ni valt. Försöker ni boka flera kommer bokningarna att annulleras utan att ni meddelas detta."

Alla trodde självklart att detta gällde endast förhandsförsäljningen via U2.com, men sedan kom indikationer från brittiska Ticketmaster om att det gällde även resten av turnén - att man endast kunde boka online och betala med sitt kreditkort till en enda konsert under hela turnén, inklusive U2.coms förhandsförsäljning!

U2-fans världen över var redan upprörda över alla problem kring U2.com, medlemskapet och inte minst svårigheterna att få bra biljetter via förhandsförsäljningen - samtidigt som hundratals bra biljetter bjöds ut till överpriser på ebay. Nu nådde dock ilskan nya höjder och många kände sig lurade.

Bono live, California Theatre, San Jose 2004-10-26 (klicka på bilden för att se den i större format) En spontan reaktion var: Om jag bara får köpa biljetter till en enda konsert på hela turnén, varför ska jag då betala 40 dollar till U2.com för att få köpa 4 biljetter, när jag får köpa 6 biljetter till Ullevi via den allmänna biljettförsäljningen?

Dessutom dök frågor upp kring hur de skulle kunna administrera en sådan begränsning. För att försöka bringa ordning i oredan kontaktade u2.se de svenska försäljningsombuden Ticnet och GotEvent. Ingendera hade fått några direktiv gällande att biljetter till Göteborgs-konserten inte skulle få säljas till dem som redan hade biljetter till andra konserter.

På Ticnet ifrågasatte man om det över huvud taget lät sig göras, då de inte har samma system för biljettförsäljning som Ticketmaster, även om Ticnet Sverige är en del av det större företaget.

Tina Widengren, biljettchef på EMA Telstar som är den svenska konsertarrangören, är av den uppfattningen att ett missförstånd måste ha uppstått, om nu inte brittiska Ticketmaster har någon intern policy.

"Förhandsförsäljningen via U2.com är en sak för sig", sade hon, "men jag har svårt att se att man skulle kunna spärra ett betalkort för ytterligare köp. Vad banken beträffar så får du ju köpa hela Ullevi om du har råd".

Både Tina Widengren och Ticnets bokning ställde sig dessutom tveksamma till om det är förenligt med svensk banksekretesslag att samköra register när det gäller betalkort. Däremot kommer registrering med namn, adress och telefonnummer att ske vid försäljningen av biljetter till Göteborgs-konserten, för att säkerställa att ingen köper mer än de tillåtna 6 biljetterna per person.

Alltså: Ni som redan har biljetter till London, Boston, New Jersey eller Dublin kan andas ut. Ni slipper köa i vinterkylan för att få biljetter till Göteborg också, utan kan boka online och betala med ert betalkort.

"Man bör dock vara medveten om att efterfrågan på biljetter kommer att bli oerhört stor", påpekar Tina Widergren, "och att det troligen kommer att bli svårt att boka online av den anledningen".

Det vore ju önskvärt att U2.com eller Ticketmaster gick ut med ett meddelande hur saken ligger till, men tystnaden från officiellt håll har varit total när det gäller detta. Ändå kan de knappast vara omedvetna om de här frågorna. Låt oss bara hoppas att de inte får för sig att införa några sådana här restriktioner i efterhand.

Observera att detta inte gäller förhandsförsäljningen via U2.com. Du som medlem hos dem kan bara använda din personliga kod till att köpa 4 biljetter till en enda konsert, se ytterligare information på Ticketmastereurope.com/U2.

Stort tack till Tina Widengren på EMA Telstar för informationen!


klicka för att komma till turnésidan

2005-02-01 12:34
Uppdaterad: 2005-02-01 22:09

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us