Öppet brev till våra läsare

Vi här på u2.se vet att de flesta av våra läsare är mycket intresserade av att få reda på allt om U2:s kommande turné och vi gör vad vi kan för att motsvara de förväntningar som ställs på oss. Vi är också medvetna om att detta kanske inte alltid lyckas och vill därför berätta lite om hur vi arbetar med nyhetsrapporteringen, vårt förhållande till U2.com, hur vi hanterar frågor gällande biljettförsäljning, med mera.

Nyhetsrapporteringen
U2.se är ingen nyhetssida. Vi är en fansida som handlar om U2. Att vi har valt att rapportera om intressanta U2-nyheter är bara en del av detta.

  • U2.se var först i Sverige med att rapportera om den obekräftade turnéplan som läckte ut före jul (se Turnéplan i detalj - men är den korrekt?, 2004-12-22). SVT, Expressen, Göteborgsposten m.fl. använde oss som källa för sina nyhetsartiklar om turnéplanen.
  • Vi var också först i Sverige med att publicera den officiella turnéplanen (Vertigo//2005 - officiell turnéplan, 2005-01-24).
  • Vi publicerar i genomsnitt en ny nyhet per dag (se Alla nyheter), om det finns något nytt att rapportera. Finns det inte det så väljer vi ofta att publicera något egenproducerat material (se t.ex. Best of U2.se).

    Vi kan inte rapportera om sådant vi inte vet och vi vill inte rapportera om rykten som vi inte anser trovärdiga utan att kolla upp dem först. Ibland har vi inte tid med det och ibland anser vi att den nyhet som redan ligger på Startsidan är av sådant intresse att den bör ligga kvar ett tag till.

    Hittar vi något som kan utgöra grunden för en nyhet är det inte heller bara att kopiera den rakt av - den ska först och främst bedömas om den kan passa som nyhet hos oss, om källan kan anses vara trovärdig eller om vi ska rapportera det som ett rykte, försöka hitta originalkälla, etc. Därefter ska vi besluta om vilka utdrag ur artikeln vi ska publicera, det hela ska översättas till svenska, länkas och förses med bilder.

    Det händer också då och då att vi får in nyhetstips eller annan information via mail eller foruminlägg. Det är något vi verkligen uppskattar, eftersom det är fullkomligt omöjligt för oss att ha full koll på allt som händer. Tack t. ex. till Erik som försåg oss med planskissen över Ullevi!

    Med andra ord: vi gör så gott vi kan utifrån de förutsättningar vi har. Vi har varken möjlighet eller ambition att vara svenska U2-fans enda källa till information om bandet.

    U2.se och U2.com
    U2.se har ingen anknytning till U2:s officiella hemsida. Däremot är den en av våra främsta källor till nyheter om bandet. Vi har i flera artiklar rapporterat om bristerna hos U2.com, se bl.a:

  • Biljettförsäljningsfiaskot fortsätter, 2005-01-28.
  • Ilska bland fansen riktas mot U2.com, 2005-01-26.
  • Skakig början, 2005-01-26.
  • U2.com får kritik, 2005-01-20.

    Vi ser inget nyhetsvärde i att rapportera om alla problem och vedermödor som bristerna hos U2.com och Ticketmaster medfört för olyckliga U2-fans. Vi har därför nöjt oss med att rapportera om exempel och länka till andra fansidor där den som är intresserad kan läsa mer. Istället har vi koncentrerat oss på att få ut den information som vi tror att våra läsare är hjälpta av inför kommande biljettköp.

    Vad gäller tonen i dessa artiklar så har vi valt att hålla den så saklig som möjligt. Även om vi är en fansida så försöker vi hålla en viss standard när det gäller nyhetsrapporteringen och inte hänfalla åt sensationsjournalistik.

    Vi i redaktionen blev lika förbannade som alla andra när de nya restriktionerna gällande biljettförsäljningen kom från U2.com och Ticketmaster. De flesta av oss har sparat och planerat i flera år för att kunna gå på så många U2-konserter som möjligt och att bli av med den möjligheten är en oerhörd besvikelse.

    Vi är minst lika sura som resten av U2-fansen på problemen med bandets hemsida - kanske till och med mer, eftersom vi själva driver en fansida och har ett visst hum om förutsättningarna. För att citera en redaktionsmedlem: "Hur svårt är det att testköra en sida innan man lägger upp den publikt? Det gjorde ju vi."

    Biljettfrågor och forumet
    Vad gäller alla turer kring turnén och då framför allt biljetterna skulle vi under förra veckan ha behövt vara fem personer på heltid för att besvara alla frågor och funderingar. Uppskattningsvis 50% av dessa svar skulle dessutom innehålla "Den här informationen finns redan på sidan", medan återstående 50% skulle bestå av "Tyvärr vet vi inte det".

    Vi skriver inte enskilda nyheter om alla små förändringar gällande turnén och konsertbiljetter. Det är det vi har turnésidan till: Där samlas den information vi har och vi jobbar på att hålla den så aktuell som möjligt. Är man intresserad av turnén är det klokt att kolla den sidan minst en gång om dagen.

    U2.se är heller inte någon "Frågor & Svar om U2:s turné 2005". I forumen samlas många frågor, men det finns inget som säger att det är just någon i redaktionen som ska svara på dem. Forumen är till för att alla medlemmar ska kunna delta i diskussionerna.

    Att man är redaktionsmedlem eller moderator för forumet innebär inte heller att man inte har rätt att delta i forumdiskussionerna på samma villkor som alla andra. Martin rapporterade att han lyckades få biljetter till Twickenham-konserten, men kunde tyvärr inte ge ytterligare tips på hur man ska få tag i biljetter, utöver vad som redan stod på sidan. Han var glad över att ha fått biljetter och ville genom sitt inlägg förmedla att det är fullt möjligt att få tag i dem via förhandsförsäljningen.

    En gång för alla: All information som vi har delar vi med oss av. Om vi inte svarar beror det oftast på att vi inte vet. Eller i vissa fall på att vi redan svarat på frågan fyra gånger och börjar tröttna på att några av våra medlemmar inte orkar läsa igenom trådarna eller den information vi har lagt ner så mycket möda på att sammanställa.

    Om U2.se
    Alla i redaktionen har minst ett heltidsjobb och de flesta av oss har dessutom andra åtaganden. Ibland kommer livet i vägen för u2.se och det är inget vi kan göra någonting åt. Utöver det arbete som syns - i form av nyhetsrapportering, artiklar, etc. - lägger vi också ner mycket tid på sådant som inte syns: teknisk support, uppdateringar, bildredigering, etc.

    Natten till måndag satt jag personligen i sex timmar i sträck vid datorn för att få ihop en bra presentation till måndagen. Ramlade i säng vid femtiden, sov sex timmar och gick sedan upp och fortsatte. Jag har ringt uppskattningsvis tio telefonsamtal den senaste veckan - flera av dem utomlands - från min hemtelefon för att ta reda på var, när och hur man kan köpa biljetter till konserterna i Norden. Hur många mail jag har skickat vet jag inte ens.

    Jag vågar påstå att U2.se idag är den främsta informationskällan på svenska när det gäller U2. Vi har i genomsnitt drygt 1000 besök per dag och svensk media använder ofta oss som källa när det gäller fakta och nyheter om bandet. Det är vi glada och stolta över.

    U2.se har i flera olika sammanhang uttalat att vi välkomnar kritik. Det gör vi också och i de flesta fall tar vi till oss synpunkter och tips från våra medlemmar. För närvarande arbetar vi med att sammanställa en sida med U2-böcker samt en med länkar till bra fansidor, bägge enligt önskemål från våra medlemmar.

    Vi som jobbar med u2.se gör det för att vi tycker att det är kul. När vi inte tycker det är kul längre så kommer vi troligen att lägga av. Just nu känns det inte så jättekul.

    Redaktionen
    genom Marie

  • 2005-01-30 18:16
    Uppdaterad: 2005-01-31 01:16

    Meta

    • Se RSS-feed
    • Dela på Facebook
    • Dela på del.icio.us