U2s marknadsföring - en balansakt i hög hastighet

Hör du till dem som försöker undvika radiosändningar, recensioner och annan förhandsinformation om How To Dismantle An Atomic Bomb för att kunna lyssna på den med fräscha öron och utan förutfattade meningar? Lycka till i så fall! U2 har inte sparat på något i marknadföringen av sitt nya album och om ryktena stämmer kan vi vänta oss den mest omfattande lanseringskampanjen i bandets historia.

Fansidan atu2.com rapporterar från "trovärdiga källor" att bandet framöver kommer att synas i följande sammanhang:

  • 20 november: Liveframträdande i TV-programmet Saturday Night Live.
  • 21 oktober samt 11, 18 och 25 november: 4 nya låtar sänds i CBS TV-serie CSI, en ny i varje avsnitt.
  • December: Huvudnyhet i Spin Magazine.
  • Huvudnyhet i Guitar World (datum ännu ej fastlagt).
  • Artiklar i TIME Magazine, Vanity Fair och USA Today.
  • Ett utökat samarbete mellan U2 och Apples iTunes och iPod.

  • Dessutom får man misstänka att samtliga musik- och nöjestidningar kommer att innehålla U2-specialer under de kommande månaderna.

    U2 är kända för att spela högt och vinna. Dock finns en hel del fallgropar om de nu väljer vägen via en omfattande marknadsföring. Å ena sidan kommer fansen efter flera års torka att kasta sig över allt nytt material, törstande efter nya låtar, videor, spelningar, bilder, intervjuer, recensioner, etc. Å andra sidan finns det en risk i att reta konsumenternas aptit för mycket: allmänhet och musikkritiker kanske hinner bli dödströtta på hypen kring U2s nya album innan det ens har kommit ut.

    Många minns U2-hysterin i samband med The Joshua Tree och hur den övergick i vad musikbranschen lite orättvist betecknade som 'fiaskot' med albumet och filmen Rattle And Hum.

    "Paul McGuinness hävdar att 'misslyckandet' med U2 Rattle And Hum snarare var ett affärsmässigt sådant än ett konstnärligt. 'Jag tror inte att vi insåg hur irriterade folk skulle bli när de utsattes för den typ av marknadsföringskampanj som hänger ihop med en större studiofilm', sade han."
    (ur artikeln Rattle And Hum - a musical journey, del 4).

    Givetvis finns många betydande skillnader mellan U2s position 1989 och 2004. Eftersom det var så pass länge sedan bandet kom ut med något nytt material kan "U2-kvoten" knappast anses vara fylld för närvarande. Men att försöka surfa på framgångsvågen innebär alltid ett betydande mått risktagning. Det kan gå fruktansvärt fel - långt värre än det gjorde med Rattle And Hum. Eller så kan det bli en formidabel succé - större än ZooTV.

    Oavsett vilket kräver en lyckad marknadsföringskampanj av idag en stor dos sunt förnuft och inte så litet fingertoppskänsla - egenskaper som U2 och deras medarbetare genom åren visat sig ha gott om. I slutändan handlar det ändå om musiken och våra - publikens - förväntningar. Som den irländske poeten William Butler Yeats skrev: "Tread softly, because you tread on my dreams".

    Relaterade artiklar:
    Dags för PR - på U2s eget sätt, 2004-10-15

    2004-10-19 00:43
    Uppdaterad: 2004-10-19 07:56

    Meta

    • Se RSS-feed
    • Dela på Facebook
    • Dela på del.icio.us