Dags för PR - på U2s eget sätt

Glädjande nog har det nu bekräftats att U2 kommer att göra en utomhusspelning i västra London i kväll. Det blir bandets första liveframträdande sedan den nya singeln Vertigo började sändas i radio och deras första TV-sända spelning sedan Oscars-galan 2003. Dessutom har bandets manager Paul McGuinness börjat hålla presskonferenser om det nya albumet. Vi kan förvänta oss många recensioner av How To Dismantle An Atomic Bomb framöver.

U2 i TV…
Ryktena om att U2 kommer att spela utomhus i fredagens Top of the Pops i London stämmer. U2.com har bekräftat att bandet kommer att framföra Vertigo live och gratis på BBC:s parkering i västra London.

U2 live, The Clarence Hotel, Dublin 2000-09-27 Precis som bandet för fyra år sedan stoppade trafiken när de spelade Beautiful Day och Elevation live på taket till The Clarence Hotel i Dublin, kommer fansen i kväll att kunna höra dem vid BBC:s studio på Wood Lane, där de ska spela sin nya singel utomhus. Scenen finns redan på plats och bandet sägs dyka upp vid sjutiden lokal tid. Bara de lyckliga biljettinnehavarna har tillträde till själva parkeringen, men enligt tv-kanalen kommer man kunna se och höra framträdandet även från utsidan. U2.se kommer ha en representant på plats, dock utanför parkeringen, för att kunna ge er en rapport efteråt.

U2.coms tävling om biljetter till evenemanget får ses som ett lovvärt initiativ, då biljetter till Top of the Pops är svåra att komma över. Att man däremot rättat sig efter BBC:s riktlinjer att alla som är yngre än 17 och äldre än 21 år automatiskt är uteslutna, har medfört en hel del kritik från U2:s fanskara. Som atu2.com lite syrligt kommenterade: "Undrar hur det känns att spela för en publik där alla är mer än hälften så gamla som man själv?".

Top of the Pops sänds av BBC i England i kväll. I Sverige kan de som har kabelkanalen BBC Prime se programmet på i morgon lördag, klockan 18.10.

…och i tidningar
För de U2-fans som är intresserade av recensioner av How To Dismantle An Atomic Bomb kan det vara en god idé att hålla ett extra öga på musik- och nöjespressen framöver. Nu kommer nämligen recensionerna att börja droppa in.

Music Week beskriver i en artikel hur lanseringsapparaten kring U2:s nya album har dragit igång. Paul McGuinness träffade i veckan ett litet antal inhemska tidningar för att presentera skivan och denna var bara den första i en rad presskonferenser.

McGuinness talade om bandets förhållande till sitt skivbolag och att "det är konstigt att stå på så god fot med skivbolaget". Han sade också att U2 uppskattar Island Records: "Det är utmärkt att ha alla skivor på ett ställe och inte behöva käbbla med tidigare märken om Best of-samlingar." Angående U2 och det kommande albumet sade McGuinness att "bandet har blivit mer och mer ambitiösa. Och ja, det tar längre och längre tid att spela in albumen". Han hävdade också att London är centrum för musikvärlden och att U2 är mycket medvetna om det kritiska klimatet där.

Music Weeks åsikt om How To Dismantle An Atomic Bomb är att den skiljer sig helt från All That You Can't Leave Behind och att det verkar finnas en naturlig utveckling mellan albumen. De flesta låtarna på HTDAAB håller ett högt tempo med äventyrliga gitarrslingor och påminner en del om Pop från 1997.

"Som så ofta med U2:s album är melodierna och låtarnas struktur inte helt urskiljbara vid en första lyssning. De mest lättillgängliga låtarna är Miracle Drug. Love And Peace Or Else, All Because Of You och Original Of The Species, medan de övriga - Sometimes You Can't Make It On Your Own, City Of Blinding Lights, A Man And A Woman, Crumbs On Your Table, One Step Closer och Yahweh - framstår som nästan förvirrande och kräver mer tålamod från lyssnare." Men, som Music Week påpekar, "dessa kommer med största sannolikhet i slutändan att anses som albumets mästerstycken".

"Även om HTDAAB är ett tydligt U2-album är det lovvärt att bandet inte har nöjt sig med att göra ytterligare en ATYCLB, utan de har istället skapat något som kan beskrivas som en kakafoni av det bästa hos U2-sounden och hur de varierat. HTDAAB innehåller bitar av så många briljanta och välkända stunder från det förflutna - Bonos angelägna sång från War kommer åter upp till ytan, atmosfären från The Unforgettable Fire finns ständigt närvarande, det äventyrliga hos Achtung Baby och den smutsiga skevheten på Pop verkar alla ha packats upp, monterats ner och förpackats på nytt i denna intrikata bomb som är U2:s distinkta sound."

Music Week presenterar också korta omdömen om varje låt på albumet. Hela artikeln finns att läsa på interference.com.

Hittills har den internationella musikpressen bara öst lovord över U2 och deras nya album. Det ska bli intressant att se när gnällspikarna dyker upp - de där som så förtvivlat strävar efter originalitet att de vägrar tycka om något som alla andra gillar.

Läs mer om U2:s nya album i diskografin och How To Dismantle An Atomic Bomb-artikeln.

2004-10-15 13:22
Uppdaterad: 2004-10-16 00:49

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us