Sandstorm i Spanien

Vem är det som kommer på riffen, Bono? Mer från inspelningen av Vertigo-videon, inklusive hur Edge håller koll på vädret och Bono om var den nya singeln kom ifrån. Dessutom får vi veta vad som hände med de omtalade låtarna Full Metal Jacket och Native Son.

"Vi är glada och väldigt lättade", förklarar Martin Fougerol, en av de två regissörerna till videon Vertigo. "Det är vackert väder nu, men de senaste fem dagarna har det varit mycket molnigt eller till och med regn. Idag är det fantastiskt".

Det är mitt på eftermiddagen, dag ett av två-dagars-inspelningen av videon på den avlägsna landremsan i Delta de L'Ebre på den spanska kusten. Fougerol ser tillbaka på de sju eller åtta svängar som en helikopter just gjort över bandet, dykt ner och stigit igen, medan de framträder på den enorma strand som utgörs av den avlägsna flodbädden. "En idé vi hade var att filma i Nevada, där de har testat atombomben", säger Fougerol. "Men förhoppningsvis kommer det här att se ungefär likadant ut".

Några timmar senare dämpas regissörens humör av den grå himlens återkomst och de första tunga regndropparna. Larry, Adam, Bono och Edge drar sig tillbaka till ett litet tält mellan tagningarna. Edge tittar på sin handdator för att kolla väderrapporten. "Tydligen regnar det nu!", säger han. "Ja", flinar Adam. "Har du tittat ut, Edge?"

Adam vid inspelningen av Vertigo-videon, Spanien september 2004 Inte för att det spelar någon roll, eftersom bandet snart kallas tillbaka till scenen i mitten av en enorm cirkulär måltavla, markerad i granit på den sandiga marken. Regn eller inte regn, kameran har nu monterats på en jättestor kran som mekaniskt sveper över målet medan bandet framför Vertigo ännu en gång.

"Det kan verka som om det tar en evighet att spela in en video", säger Adam med karaktäristisk flegmatik, "men det ingår i överenskommelsen. Det är på det här sättet man talar om att man är tillbaka som band - och fortfarande relevant." När kvällen faller och blixtarna korsar himlen tar producenten beslutet att det är för osäkert att fortsätta filma och ropar "Bryt" för dagen.

Tidig morgon dag två och vädret har blivit löjligt uselt - en obönhörlig vind blåser sand i varje öga och kamera. Fougerol och hans medregissör Alex Courtes försöker frammana en distinkt för-atomisk känsla i sin framställning av Vertigo och det lokala mikroklimatet arbetar verkligen för dem. Vilket inte innebär att det är lätt att filma.

"Vi har haft regn och vi har haft snö…", säger Bono.
"… och vi har försökt att få lite solsken och vi misslyckades", inflikar Larry med ett skratt. "Vi kom till en strand i Spanien och fick en sandstorm och iskyla!"

Medlemmar av filmteamet har rensat den runda ytan från sand och grävt en stor vallgrav runt den yttre ringen, vilken ger lite skydd när filmandet börjar. Bandet spelar vidare, sandstorm eller inte, medan kamerorna rullar.

Den här gången brinner en fyrhjuling i utkanten av målområdet medan en modig fotograf tar sig nära den, med linsen fast fixerad på Edge. Sedan Larry. Sedan Adam… tagning efter tagning.

Bono och filmteamet vid inspelningen av Vertigo-videon, Spanien september 2004 "Det svåraste man kan göra när man har varit med ett tag är att överraska folk", förklarar Bono, syftande på U2:s tidigare videor. "Genom åren har vi gjort alla sorters videor med, eh, ojämnt resultat. Föreställande, berättande, abstrakta… men vi har aldrig gjort en video som har en grafisk bakgrund, vilket är var Alex och Martin kommer ifrån."

Bandet mötte Courtes och Fougerol i Frankrike i somras efter att ha uppmärksammat deras tidigare arbeten, som The White Stripes video till Seven Nation Army. Deras grafiska framtoning för Vertigo - sättet att närma sig ett rent, direkt utförande - fångade bandets intresse. För att behålla låtens musikaliska och textmässiga atmosfär vill regissörerna utforska det "tillstånd av paranoia som vi har kastats in i idag".

"Överallt är det en sådan röra. Slår man på musik-TV så är det röriga låtlistor, folk vandrar omkring med röran kring sin hals, stora röriga prisutdelningar… så vi försöker tömma ramen och göra en väldigt grafisk, konstnärligt baserad video."

När vinden friskar i igen blir det en något längre paus i filminspelningen och alla fyra bandmedlemmarna avtågar till en Mercedes i närheten, tillsammans med u2.coms redaktör och en bandspelare. Naturligtvis måste mycket av det som nu följer - retfullt nog - utelämnas till något närmare albumutgivningen… men det skadar inte med en liten skiss från sångare och gitarrist om hur de först upptäckte Vertigo.

U2, 2004 Bono: "Den föddes som en sång kallad Native Son och den lät fantastiskt, om än något ärlig och lite förutsägbar från vår sida. Sedan hade vi lite kul med det här riffet som Edge hade i rockärmen från tidigare år - när han kallade det Full Metal Jacket - vi lekte lite med det och det var då det blev Vertigo, nästan beat-poesi, en lätt vers och sedan den här enorma refrängen…"

Edge: "Redan från början var den något vi ville hålla fast vid. Om en rocklåt dyker upp så håller vi fast vid den. Vi är ett rockband som ytterst sällan rockar hårt - eftersom oftast när man går i den riktningen så är det en musikform som det är svårt att vara originell i, den är så överarbetad, så klickéaktig."

Bono: "Vi rockar hårt på vårt sätt, vi rockar hårt känslomässigt, men Edge, som ni vet, Edge är lite av en fjolla, han gillar inte att skruva upp volymen till nummer elva särskilt ofta, han vill inte bryta naglarna… "

Edge (skrattande): "Det kanske stämmer, Bono, men vem är det som kommer på riffen? Grejen med Vertigo är att den är originell på ett sätt som det är svårt att vara originell på…. och det här känns som ett tillfälle att skriva en låt som helt och hållet handlar om den rent fysiska känslan som rock'n'roll alltid har haft."

Vertigo-videon kommer att släppas i mitten av oktober och finns snart till beskådande på u2.com.

Källa: u2.com.

Relaterade artiklar:
Inspelningen av Vertigo-videon, 2004-09-17.

2004-10-08 07:38
Uppdaterad: 2004-11-22 05:28

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us