Världen runt på 121 dagar

Arkitekten Mark Fisher och showdesignern Willie Williams berättar om "The Claw".

Mark Fisher, Barcelona 2009. (klicka för högre upplösning)

Medan U2 har repeterat i Barcelona passade The New York Times på att tala med Willie Williams och kollegan Mark Fisher i London. Det kommer enligt denna källa att kosta 150 miljoner US-dollar att hålla turnén igång under de första 18 månaderna. Scenen sträcker sig 58 meter gånger 47 meter och är 50 meter hög. Vidare väger den 390 ton vilket kräver att den efter varje anhalt packas ned i 180 lastbilar. "Alla som ser den liknar den vid olika saker: den belgiske seriefiguren Tintins månraket, Världarnas krig av H.G. Wells, en kaktus, en bläckfisk eller en klo. Så fort det började likna någonting ville Mark och jag ändra på det genom att gå i en ny riktning, men visst ser det ut som något som rymt från ett gigantiskt rymdakvarium." säger Willie Williams och tillägger: "Nu för tiden liknar alla rockkonserter ZooTV eller PopMart, det var helt nytt då. Vi måste gå vidare och göra något som är kraftfullare för publiken." Det var då man beslöt sig för att spela i mitten av arenan, för att skapa en illusion av närhet och göra det möjligt att ge konserter inför 20 000 extra åskådare, ett utrymme som vanligtvis ockuperas av scenen. När han såg operascener svävandes ovanför Bodensjön i Österrike övertygades Willie Williams om att det skulle gå att tillverka något som kunde hålla upp kringutrustningen utan att skymma utsikten. Utformningen av konstruktionen inspirerades av temabyggnaden vid Los Angeles flygplats och bilderna överlämnades sedan till Mark Fisher som skulle tolka dem. Stålet omges av ett textilmaterial som ursprungligen utvecklats för Formel 1-racing, och det gröna tyget lyser i den färg som kommer att projiceras på det under kvällarna. Resultatet framkallar minnen av "The Walking City", ett projekt som fördes fram av arkitektbyrån där Fisher utbildade sig på 1960-talet när en stad spatserade omkring på vacklande ben. Detta gör det möjligt för publiken att se bandet bättre och dessutom kan de se varandra när de står på den del av scenen under vilken bandet även förvarar sin utrustning som bevakas av deras respektive tekniker. Den nya cylinderskärmen består av 500 000 bildpunkter som kommer att förse åskådarna med bilder av bandet medan de framför sina alster. Större delen av spelningen kommer den att förbli stilla i toppen av anordningen, men New York Times rapporterar att det finns en annan finess med den vilket u2.se återigen inte avslöjar här. Vill du veta mer så klicka på länken nedan. Det kommer att krävas en hel dag för att installera skärmen, scenen och ljudutrustningen på varje anhalt. Stålkonstruktionen i sig kräver fyra dagars arbete vilket innebär att man har tillverkat tre uppsättningar av den för att hinna med så många konserter som möjligt. "Vår uppgift är att göra någonting intressant av en konstruktion som kräver så lite tid som möjligt att upprätta. Varför går man på sådana här tillställningar i den digitala tidsåldern? Jo, för den jättelika kollektiva upplevelsen, det sociala, rumsliga och för minnena. Den här uppsättningen kommer att bidra till att skapa en massiv känsla av förväntningar och kommer att leverera ett fantastiskt kinetiskt framförande." avslutar arkitekten Mark Fisher.

The Claw, färdigställd i Barcelona. (klicka för högre upplösning)

Utmaningen för Williams och hans kollega har varit att bygga en motsvarande konstruktion utomhus som på inomhusspelningar tillåter bandet att spela nära sina fans. För branschtidningen Projection Lights and Staging News berättar han om uppgiften som krävde att tidigare koncept för stadionkonserter fick läggas åt sidan. Idén uppkom under den sista delen av Vertigo-turnén 2006, ett resultat av flera års tankemöda för att lösa "problemet" med att videoskärmar "måste" ingå och hur man skulle kunna backa ur denna ständiga återvändsgränd. "Hur svarar pionjärerna i U2 på en värld där varje konsert ser ut som en korsbefruktning av ZooTV och PopMart? Att göra sig av med en stor videoskärm - vilket i princip innebär att man slänger bort sitt kraftfullaste visuella verktyg - är en djärv och farlig satsning. Det gick upp för mig att det möjligtvis skulle ge ett större intryck om bakgrunden utgjordes av ett fullsatt stadion. U2 har ägnat 20 år åt att spela på inomhusarenor där scenen placerats i en ände av arenan. Sådana lösningar har funnits utomhus också, men i slutändan ser de alltid ursäktande ut, som en musikestrad snarare än att uppvisa riktig estetik."

The breakthrough for me was the moment of reverse logic when I realized that instead of trying to make this structure as small and discreet and possible, what if it was so big that it became part of the stadium?" - Willie Williams om tanken bakom "The Claw".

Peter 'Willie' Williams, Barcelona 2009. (klicka för högre upplösning)

"Hur vore det om bygget var helt åtskiljt från området där uppträdandet sker, så långt bort från scenen att benen inte kunde vara i vägen? Jag kontaktade Mark Fisher som snart skickade tillbaka några tidiga skisser som jag sedan visade upp för bandet. Sedan dess har vi gått igenom åtskilliga varianter men den huvudsakliga tanken fanns i två och ett halvt år innan de kunde kliva upp på scenen." Det har tidigare spekulerats kring funktionen hos de stora ytorna som täcker benen. Willie berättar att det inte är tänkt att vara något som man kommer att projicera bilder på, men säger att de ska belysas på något vis. "Den här 'huden' är helt enkelt ett intressant och annorlunda sätt att ge scenen en amorf struktur. Vi funderade på att täcka det med ett slätt solitt fiberglas, men det liknande PopMart för mycket och var förfärligt dyrt. Den här organiska, vågiga, ytan känns mer originell. Det är viktigt för mig att publiken kliver in på stadion och möts av något som de aldrig har sett maken till förut." Benen innehåller dessutom ljuskällor som kommer att belysa bandet. "Utan en videoskärm i bakgrunden får man möjlighet att prova på helt nya positioner för ljuskällor runt om i byggnaden, vilket är trevligt."

Vidare säger Willie Williams att han inte kommer att ansvara för utvecklingen av videoinnehållet. Det gör istället Tom Kreuger, senast involverad som filmfotograf för U23D (som alltså får svensk nypremiär den 29 juli på åtta utvalda SF-biografer). "Han kommer att följa med oss på turnén som regissör tillsammans med Stefaan Desmedt, som har varit huvudansvarig för videodelen tidigare turnéer. Toms oerfarenhet på resande fot innebär att han ansluter till oss utan förutfattade meningar och har inte samma instinkt om vad som är lämpliga sätt att utföra saker på. Det viktigaste är att han har bandets fulla förtroende för att se till att de hela tiden ser bra ut på videoskärmarna. Jag kan inte säga vilken lättnad det är att överlåta ansvaret till ett proffs efter alla dessa år."

För den som oroar sig över hur miljön påverkas under turnén berättar Willie att bandet har köpt utsläppsrätter och själv har han spenderat mycket tid åt att klura ut lösningar på miljörelaterade problem. "Jag är god vän med medlemmarna i Radiohead och jag har samtalat mycket på ämnet "grönare turnéer" med sångaren Thom Yorke. Jag beundrar vad de har åstadkommit och Thom är exceptionellt medveten om problematiken kring det hela. I vilket fall som helst, så är det solklart att med en turné av den här omfattningen så är det grönaste man kan göra att avstå helt och hållet. Till vårt försvar är även den mest storslagna rockturné extremt kortlivad i jämförelse med, säg, en bilfabrik i Kina. En annan viktig sak är att en sådan här turné har ett värde på ett annat plan. Även om eko-frågor blir allt mer centrala för varje dag som går så vore det kulturellt och spirituellt självmord att förkunna att mänskligheten borde upphöra med alla aktiviteter som inte är fullständigt nödvändiga eller praktiska. Jag har varit i branschen länge nu och rätt ofta händer det att en helt främmande person kommer fram till mig ivrig att berätta hur någon grej jag har varit involverad i, som jag knappt kommer ihåg, varit "mitt livs höjdpunkt". Jag överdriver inte; de här konserterna påverkar folks liv på ett väldigt signifikant vis och ger det på något sätt mening. Eftersom det förhåller sig så, tror jag verkligen att en del av vad vi gör i branschen har ett värde som är värt en kortare tids kolförbrukning."

Tyvärr ger ingen av artiklarna några besked om huruvida Willie tänker fortsätta traditionen att offentliggöra sin turnédagbok för betalande medlemmar på bandets officiella webbplats u2.com. Lyckligtvis är det bara 5 dagar kvar tills vi får reda på det!


The Edge på scen, Camp Nou, Barcelona 2009.

Källor: nytimes.com och plsn.com

2009-06-25 10:08

Forumdiskussioner

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us