Aktuellt med U2-anknytning november

The Edge har talat med u2.com och Bono flimrar förbi under en videoinspelning. Producenten Daniel Lanois uttalade sig nyligen och Larry bjuder på ännu ett videoklipp.

Edge och Adam i Marocko, 2007 Två nya intervjuer har gjorts och lika många korta videoklipp har offentliggjorts på sistone. Utan vidare omständigheter börjar vi med att bjuda på The Edges senaste kommentarer kring det nya albumet och hur arbetet med det efterlängtade verket fortskrider i en intervju som har publicerats på bandets officiella webbplats u2.com.

u2.com: På tal om gitarrer och din medverkan i dokumentärfilmen It Might Get Loud, funderar du någonsin över om du låter för mycket som dig själv när ni skriver material för det nya albumet?
The Edge: Det handlar nog egentligen inte om att jag låter som mig själv utan snarare att om gitarren är det mest distinktiva inslaget i U2-soundet så vill man inte förmedla ett album som innehåller alltför välkända inslag. Det man eftersträvar är att presentera en skiva som balanserar sådant som folk redan känner till och älskar med nya inslag som de inte har hört förut. Med andra ord är det inte så att vi undviker att referera till det förgångna men vi vill inte heller att det ska vara vad folk tänker på när de hör albumet - det ska bara vara ett av inslagen. Vi är jättenöjda med innovationerna vi har gjort med den här plattan, jag anser att det verkligen är färskt territorium för oss. Många kommer att bli positivt överraskade.

u2.com: Bono berättade att övergången från den förra skivan till den kommande är lika distinkt som den mellan The Joshua Tree och Achtung Baby.
The Edge: Det är svårt att dra direkta paralleller men i min mening är det ett steg mot en annan nivå. Det är annorlunda när det gäller låtskrivande och inspelningsprocessen samt arrangemang och vilka instrument som spelas. När folk ser tillbaka så kommer det att säga "Ja, den här skivan var en stor avvikelse".

u2.com: När ni avgör vilka låtar som ska finnas med på albumet, reflekterar ni kring huruvida ett spår tillhör U2 upplaga 2009 snarare än, låt säga, vad U2 gjorde 2004?
The Edge: Ja, vissa saker är chockerande annorlunda medan annat låter mer som folk är vana att höra U2. Det är ok, allt vi gör kan inte innebära en ny inrikting men överlag känns det som om det finns nya ideér som inte har hörts på ett U2-album förut. Jag tror att vi kommer att färdigställa albumet inom ett par månader så 2009 kommer att bli ett fullspäckat år.

u2.com: Det kommer att bli fem år sedan den senaste skivan, vilket i mångas tycke kan verka som en långt uppehåll?
The Edge: Med ett album som det här, då vi bryter ny mark, antog vi inställningen att det var bättre att fokusera uppmärksamheten på att skriva och experimentera och vi har ansamlat en hel del material, uppemot femtio spår - även om allihopa inte är färdigställda ännu. Samtidigt har Bono och jag arbetat på Spiderman-projektet (musikalen som skall sättas upp på Broadway oktober 2009 övers. anm.) så det har varit en väldigt fruktsam period. Vi har haft stunder då vi försökte fundera hur vi skulle reproducera materialet och då skrev vi förstås inte. På det stora hela har vi däremot skrivit mest tiden och det har varit en storslagen upplevelse. Jag tror att vi gav oss själva en större frihet när vi sa redan tidigt att vi inte skulle tänka på vad det här skulle kunna leda till utan bara skapa musik för sakens skull. Det är rätt avgörande därför att om man försöker skriva något med en viss ambition i åtanke blir det aldrig lika intressant. Man kan hamna i en slags "Tin Pan Alley"-mentalitet - vilket ibland kan ge upphov till jättebra resultat men om man verkligen försöker att bryta ny mark så måste man ta klivet fullt ut och inte oroa sig för vilka resultat man kan få. Det blev vår inställning.

u2.com: Med så mycket material så skulle albumet i princip kunna sticka iväg åt ett antal olika håll?
The Edge: För oss handlar det om konstnärlig integritet och om att göra ett album vi vill släppa. Det är i en sådan här process som man börjar inse vilket slags material man har att göra med. Det var bara nyligen som vi började få en inblick kring vad vi hade och kommit till en punkt där vi frågade oss själva om det hade nått upp till sin potential eller om det kunde bli ännu bättre. Vi beslutade att det var möjligt! Det är ett fantastiskt verk och det behöver ytterligare finslipning.

Actually there are two or three albums of finished mixes that we could release tomorrow but we’re looking for a certain kind of arc to the entire collection of songs and so that’s why we’re keeping working until we’re 100% happy with that." - The Edge till u2.com

Daniel Lanois & Bono, Dublin, 2008 Den ene av de två producenterna, Daniel Lanois, är för närvarande ute på en egen turné men oundvikligen dyker det emellanåt upp frågor om hans uppdrag för de fyra irländarna och deras kommande album. I en intervju med amerikanska Boston Herald berättar han bl.a. om vad som driver honom att ständigt återkomma för att befinna sig i U2:s närvaro.

"Jag gillar deras strävan att nå förnyelse. De vill att saker och ting skall vara nytt och fräscht så de håller sig aldrig till ett enstaka sound. De är väldigt smarta. Eno och jag har väldigt kul ihop med dem, speciellt när vi ligger i startgroparna för en nya skiva. Vi har inga spärrar under det stadiet utan åtar oss vad som än dyker upp. Jag anser även att Bonos texter förbättras med varje skiva."

Boston Herald: Hur låter U2:s nya inspelningar?
Daniel Lanois: "Ordföranden" sjunger bättre än någonsin och spåren i sig är galet innovativa. Jag skulle aldrig ha kunnat föreställa mig att det skulle gå så här. Jag tror att rock-n-rollen har blivit uppfunnen på nytt ännu en gång.

Boston Herald: Du har arbetat tillsammans med Brian Eno och U2 i 25 år. Hur undviker man att falla tillbaka i gamla vanor och mönster?
Daniel Lanois: Ingen vill utsättas för upprepningar i det här gänget. Vi strävar efter att utvecklas som konstnärer, innovatörer och människor. Livet blir inte tråkigt för oss, så jag kan inte föreställa mig att vi någonsin kommer att köra fast.

Boston Herald: Hur kommer det sig att du och Brian Eno blev så goda vänner och arbetskamrater?
Daniel Lanois: Det började helt oskyldigt med att han bokade tid i min studio och vi satte igång. Till en början gjorde vi en del ambient-inspelningar tillsammans under det tidiga 80-talet och tyckte vi utgjorde ett lyckat radarpar. Brian är en storslagen innovatör och katalysator. Han kan få ett färdigt spår att flöda ut ur högtalarna inom loppet av en halvtimme. Vi insåg att vi kunde få fram resultat snabbt tillsammans.

Bono gör en tagning framför bluescreen, 2008 Ett kort videoklipp kallat "BONO TAKE" publicerades nyligen på fotosajten Flickr där Bono står framför en blå vägg iklädd en svart läderjacka och typiskt orangea solglasögon. En man ropar "playback" varpå en annan man kliver fram i bild med en filmklappa i händerna och en pipande nedräkningssekvens går igång. Mer än så innehåller inte klippet men det räckte för att få fans att börja spekulera kring vad det kunde röra sig om. Är det en tagning för en kommande musikvideo eller bara en reklamfilm för ONE-kampanjen eller Product (RED) som Bono är inblandad i? Det har framkommit uppgifter om att personen som publicerade klippet var Art director för ett av de videoklipp som spelades in till singeln Window In The Skies för drygt två år sedan. Det korta videoklippet är nu borttaget och går inte längre att beskåda, något som förstås har spätt på spekulationerna ytterligare. Rykten har tidigare hävdat att U2 kommer att spelas in framför s.k. bluescreen i London - där de just för närvarande befinner sig för att slutföra arbetet med det nya albumet tillsammans med Lanois - för att sedan klippas in digitalt i den video som regisserades av holländaren Anton Corbijn under sommaren, troligtvis till låten No Line on The Horizon som sägs vara en kandidat till albumets första singel. I dagsläget är det emellertid svårt att bestämt avgöra exakt vad materialet kommer att användas till.

Lyckligtvis är det inte lika svårt att gissa vad Larrys nya videoklipp på u2.com används till - för att ge ledtrådar om det nya albumet möjligtvis? Det två minuter långa klippet visar en strand med vågor som slår mot strandkanten och den observante åskådaren märker snabbt att ingen horisont syns mellan havet och himlen, ett fenomen som Bono har talat om tidigare och som uppenbart verkar ha inspirerat bandet i deras arbete.

Läs mer om de senaste albumnyheterna, citaten och videoklippen från Adam, Larry och The Edge på vår specialavdelning Nästa studioalbum: fakta, rykten och spekulationer.

U2-väggen utanför Hanover Quay Studios, Dublin, 2008.

Källor: u2.com - intervju med The Edge (endast medlemmar), Boston Herald, Flickr.com, samt u2.com - Larrys videoklipp

2008-11-18 21:42
Uppdaterad: 2008-11-18 21:46

Forumdiskussioner

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us