Det handlar om musiken...

i u2.com's tredje officiella rapport från Marocko.

Adam ser ut över balkongen i U2's marockanska studio; Danny Lanois grejar med sin slide guitar, medan Sam O' Sullivan som är en av U2's hjälpredor i studion ser till att de sufiska fiolspelarna får notställ och mikrofoner.

Brian Eno förbereder stråkarna för att arbeta med ett nytt spår. Eno älskar atmosfären som stråkarna tillför. ‘Det ger en mycket mer orolig inverkan på spåret,’ säger han drömmande.

U2 i Fez (klicka på bilden för att se den i större format i ett nytt fönster) För Adam verkar förenandet av lokala musiker med den experimentella andan i dessa Fez-inspelningar väldigt lovande. Han ser fram emot något nytt. För honom är det bästa med de här två veckorna arbetssättet där bandet jobbar med ‘lösa rytmiska strukturer.’

‘Jag är spänd på det som händer här därför att jag känner hur styrkan som Eno och Lanois har tagit med sig till oss har mognat. Både som musiker och kreativa människor verkar det finnas en stor synkronisering mellan bandets åsikter och deras åsikter.’

Det är häpnadsväckande att tänka sig att U2 för nästan ett kvarts sekel sedan slog sig samman med Brian Eno och Daniel Lanois i Slane Castle's balsal för att skapa det som skulle bli The Unforgettable Fire.

‘What has changed really is that we’ve all grown up. We’re here because we know it works, everyone knows that they can do more in this environment than they can do on their own – so there is a great collaborative spirit in the air.’- Adam Clayton

‘Det är väldigt stimulerande för oss att arbeta med material som inte direkt har sina rötter inom rock'n'rollen,’ förklarar Adam. ‘De två senaste skivorna var rockskivor för oss, skapade av ett fyramanna band men det vi gör här, det är på sätt och vis befriande, det handlar om något annat.’ Dock nämner han inte vad "något annat" skulle kunna innebära: ‘Det är bra att inte försöka sätta en stämpel på det. Än så länge handlar det bara om musiken. När jobbet är klart så får vi se vad vi har åstadkommit. ‘

Senare på eftermiddagen har stråkarna lämnat studion och all uppmärksamhet riktas istället mot en grupp slagverkare som har kommit dit. Eno diskuterar med Larry om hur hans komp som redan har spelats in kan fungera som ett komplement till de lokala musikernas ackompanjemang. Vad man än får ut av dessa marockanska inspelningar, och de som föregick dem i Frankrike, så håller Adam med om att de är en medveten avvikelse från All That You Can’t Leave Behind och How To Dismantle An Atomic Bomb. ‘När den senaste turnén började nalkas mot ett slut tyckte allihop att det inte vore rätt av oss att återvända med "rockplattan - del två".

Larry Mullen Jr. i Fez ‘Delvis är det viktigt för oss att överraska folk, men delvis handlar det om stämningen som råder därute. T.ex. finns det mängder av unga rockband därute som skapar jättebra material och vi kände att vi låter dem sköta det. De här inspelningarna har baserats på en veckas arbete här, en veckas arbete där, och göra något mellan allt det där. Det har varit riktigt lätt att behålla all energi och alla idéerna. Jag tror att om det hade varit en period där vi haft obegränsat med tid på oss i sex månader, så hade vi antagligen behövt formalisera saker och ting lite mer.’

Just nu uppskattar han att de har skapat ‘åtminstone trettio eller fyrtio delar’ och när tiden är inne, så har de grunden för nästa album. ‘Det finns definitivt ett album någonstans där,’ säger han. ‘om något så saknas det en eller två låtar av en viss karaktär men jag tror att vi har ett album.’

Det är ingen idé att spekulera om utgivningsdatum: ‘Det vore inte så dumt att tänka att vi skulle kunna lägga på en rem i vårt arbete, men man måste ge sig tid att tillbringa tillsammans med musiken.’

Än är det inte slut på de officiella rapporterna. Tills nästa gång kan man läsa mer på sidan Nästa studioalbum: fakta, rykten och spekulationer

Källa: u2.com

2007-07-23 23:21
Uppdaterad: 2007-07-24 06:21

Relaterade nyheter

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us