Den arabiska musikens mystik

Den andra rapporten från u2.com-teamet i Marocko har kommit.

Den marockanske polismannen är rasande.

Föraren som ska köra oss till Festival of World Sacred Music, där vi ska se den legendariska iranska sångerskan Parissa framträda, får en rejäl utskällning av poliskåren.

Att döma av förbipasserarnas ointresse så är detta inte något anmärkningsvärt, trots att debatten verkar kretsa kring en bileskort som precis har passerat med Drottning Rania av Jordanien som är på väg till samma festival.

U2 och deras följe inser att bråket inte kommer att klaras upp inom kort och därför lämnar de motvilligt skåpbilen för att gå till fots genom gatorna i den medeltida staden för att hitta Parissa.

Tjugo minuter senare sitter vi med 2000 andra i en vacker inmurad trädgård när Parissa och en femmanna ensemble börjar spela på en låg scen i skuggan av två jättelika träd.

Det visar sig att ensemblen är världens mest kända iranska grupp och de bjuder på ett mästerligt framförande på slag- och stråkinstrument som man sällan ser i västvärlden.

Parissa själv är en trollbindande persisk sångerska, helt förlorad i musiken med händerna uppsträckta mot skyarna i en mystisk lovsång även om ingen förstår vad hon sjunger om.

Bono, inte Parissa

‘Teleological’ är ordet som Brian Eno senare använder för att beskriva traditionen i arabisk musik.

Den har väldigt lite gemensamt med den västerländska rock'n'rollens "vers, vers, refräng, vers,refräng,brygga"-uppbyggnad.

Till att börja med är de inte intresserade av med att skriva hitsinglar - första låten har en längd på fyrtiofem minuter.

"Kan du tänka dig?" frågar Bono, när publiken ställer sig upp för att applådera musikerna efter deras två låtar och sjuttio minuter långa framförande.

"Är det inte annorlunda?"

Medan Bono muntert pratar om den historiska överlappningen mellan arabisk och irländsk musik om "kopterna och kelterna" och hur han har tagit sig till Fez för att uppleva traditionen av sång och berättande som sofisterna har, så är Edge häpen över musikernas skicklighet.

Den här typen av musik är en av anledningarna till att bandet valde att åka till den här staden för att skriva musik, denna hemstad till den årliga Festival of World Sacred Music.

Det är den perfekta platsen för att känna på inhemsk Nordafrikansk musik.

"Festival of World Sacred Music var en stor frestelse för oss och Brian som har varit väldigt intresserad av arabisk musik i flera år," säger han.

"Vi kände att vi kunde träffa några intressanta musiker när vi är här - och det har vi."

När vi så småningom tagit oss genom folkhopen som trängs för att få en bild med Drottning Rania en timme senare är det tidig afton i riaden, den traditionella marockanska byggnaden, och musikerna börjar arbeta på ännu en låt.

"Kort sagt kan man säga att afrikansk musik är cyklisk, idéer går runt, runt mest hela tiden, men det gör inte arabisk musik," säger Eno som förklarar den speciella skillnaden mellan afrikansk och arabisk musik.

"Generellt sett är det som en berättelse som börjar i en ände och slutar i en annan...den korrekta termen är "teleological". "

U2.com: Mot ett slut?
"Ja, den har en bestämd kurs och ett berättande som inte upprepar sig på samma sätt som annan afrikansk popmusik.

Alltså; i en typisk poplåt har man ‘A B A B A B C A B B’ eller nåt sånt, men i arabisk musik har man ‘A B C F B G F’ eller något liknande".

Brian Eno

‘Basically it just goes off and what we’ve been doing here these past few days is enjoying things like that more and more, moving away from the simply cyclic way of writing things.’ - Brian Eno

U2.com: Försöker ni skapa en ny känsla i låtskrivandet?
"Tja, se det så här:" säger Brian "Närhelst ett estetiskt beslut skulle tas frågade vi oss själva, "Hur skulle man lösa det inom arabisk musik?"

Det ger oss ett nytt sätt att tänka - det betyder nödvändigtvis inte att vi alltid gör som en arabisk musiker skulle göra men det ger oss en annorlunda referensram.

Faktum är att bara komma hit till Marocko, när U2 tidigare har skrivit låtar på Irland eller i Frankrike, har ändrat deras syn på låtskrivande.

Jag har varit intresserad av arabisk musik ett bra tag och jag har trott att fusionens stora framtid kommer att komma därifrån - jag har sagt så i trettio år nu och jag tror att det äntligen är på väg att hända.

Det finns många saker jag gillar väldigt mycket med arabisk musik som skiljer sig från vad vi gör i västerländsk musik och vi har börjat slå ihop det med några av de inslagen.

Det är inte en fråga om ljud utan mer ett annorlunda strukturella beslut om hur saker och ting kommer till."

Larry gör sig redo bakom sitt trumkit och Adam skriver ned några ackord medan Edge börjar stämma en mandolin och signalerar till Brian Eno att han ska bege sig tillbaka till sin MacBook och keyboard för att göra sig redo på sin plats i cirkeln.

Hur långt tycker han att de har kommit så här långt?
"Det kommer att finnas olika åsikter om vad som utgör en skiva, men vi har en hel del bitar.

Min allmänna regel är att jag bara intresserar mig för sånt som jag aldrig har hört förut - och sådana bitar finns det gott om!"

Förutom en kortare rast för att äta middag, så hörs de följande timmarna ljudet av sex musiker som arbetar på ytterligare två låtar.

Det är ett noggrant, repetitivt och mödosamt arbete där varje tagning följs av en diskussion om vad som inte fungerar och hur det bör ändras - varpå ett nytt försök görs.

"De säger att det är som att laga korv" skrattar Bono som tittar upp från sitt slitna exemplar av Minds at War, en antologi av poesi från första världskriget.

"Man skulle aldrig försöka sig på det om man visste vad som krävdes av en!"

Men det är rutinerade människor de jobbar med och det är väldigt få ting som distraherar en i Fez när man fokuserar på musiken.

När gryningen nalkas verkar det som om en av låtarna håller måttet.

Eno ser ut att hålla med.

Då nästa försök tar sin början så joggar han med en öppen glädje vid sitt bord, gör en snabb piruett och spelar första tonen på sin keyboard...bakom ryggen.

u2.com hälsar att ytterligare nyheter från Fez är på väg.
Under tiden kan ni läsa mer på sidan Nästa studioalbum: fakta, rykten och spekulationer

Källa: u2.com

2007-06-27 11:36
Uppdaterad: 2007-06-27 22:33

Relaterade nyheter

Meta

  • Se RSS-feed
  • Dela på Facebook
  • Dela på del.icio.us