Startsidan » Diskografin » Zooropa

Zooropa

Omslagsbild för U2:s sjunde album “Zooropa” från 1993. (Foto via u2.com)

Under den så kallade Outside Broadcast-turnén i USA och Kanada under hösten 1992 skrev bandet fortfarande nya låtar under soundcheck och på hotellrum. Det mynnar ut i att man under de första månaderna av 1993 går in i studion i Dublin och får ner dessa låtar på skiva.

Från början skulle skivan bara vara en fem- eller sexspårs EP och det ryktades även om livematerial, men materialet räcker till en hel studio-CD. Arbetsnamnen “Dog” och “God U2 Dog” fick ge till vika för “Zooropa” vilket också kom att bli namnet på den turné man gav sig ut på under våren och sommaren i Europa.

“Zooropa” är utan tvekan en fortsättning av “Achtung Baby“. Bland U2-fans är åsikterna delade. Många anser att det är ett relativt misslyckat hafsverk, där tekniken och produktionen fått framsätet på bekostnad av melodier och texter. Andra tycker att låtarna som gömmer sig bakom tekniken och produktionen mer än väl håller ‘U2-standard’.

Troligt är dock att detta var skivan bandet behövde få ur sig för att vara motiverade för ytterligare ett halvårs turnérande och var Zoo TV en lyckad turné så gjorde Zooropa-etapperna dem till världens då största rockband utan konkurrens.

U2 var på allas läppar. Antingen handlade det om Adams förestående bröllop med fotomodellen Naomi Campbell eller så var det Bonos samtal under konserterna med Sarajevo-baserade journalisten Bill Carter.

Omslaget till “Zooropa” döljer många underligheter. Titta på bilderna i fodralet och märk hur varje bakgrund symboliserar respektive låttext.

Bysten som syns till höger om texten till Lemon lär tillhöra Naomi Campbell. Men märkligast är nog de ‘dolda’ texterna på omslaget. De är inte lätta att upptäcka, men i lilarandig text står faktiskt delar av fyra låttitlar: “Wake Up Dead Man”, “The Wanderer”, “Hold Me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me” och” If You Wear That Velvet Dress”. Det märkliga är att tre av dem släpps först flera år senare, varav två på nästa album “Pop”.

Steve Averill, som designat omslaget, säger: “Vi satte upp låttitlar på omslaget, som en slags informationsbrus”.

[Zooropa-] Turnén med sina mycket laddade elektroniska TV-bilder i alla deras mättade färger och brus gav oss uppfattningen att skapa “Zooropa”-omslaget som en slags elektronisk flagga. Omslaget, som görs ganska snabbt, är uppbyggt av ett rutnät med bilder på samma sätt som Achtung Baby över vilket ett lager av sliten, flytande text placeras. På något sätt förlorade i arbetsruset, lyckades vi att inte uppdatera låtlistan, och flera låtar som inte kom med, blev kvar i det inbäddade stycket på omslaget.”

“Zooropa” är ett barn av sin tid. En tid då samplade ljud loopades och skapade musikkollage. En tid då Europas länder ett efter ett rycktes med av högernationalismens locktoner. En tid då MTV var kung. En tid då fotomodellerna var popstjärnor. Att countrysångaren Johnny Cash dök upp på sista låten och gjorde “The Wanderer” får väl också ses som tidstypiskt.

Så tycker recensenten

Om konstverk som man inte förstår sig på, eller om filmer som man inte begriper, brukar folk allt som oftast säga: “Det var ett intressant misslyckande”.

Det kan man också säga om snabbinspelade ”Zooropa”, som släpptes just innan premiären av utomhusversionen av Zoo TV-turnén. Det industriella soundet som föddes på ”Achtung Baby” har här drivits till sin spets och spelar mer huvudroll än vad låtarna gör.

Lyssna på ”Daddys gonna pay for your crashed car” och försök att förneka att Larry, Bono, Edge och Adam under den här perioden käkade taggtråd till frukost och drog i sig syra till middag. Som helhet betraktat är ”Zooropa” ingenting annat än ett hafsverk.

Standout tracks: “Babyface”, “Stay (Faraway, So Close!)”, “The Wanderer”
Olov för u2.se

Citat från bandmedlemmarna

“Huvudfrågan för Zooropa-turnén är ‘Vad vill du ha?’. En fråga som alla kämpar med att hitta ett svar på. Europa har vänts upp-och-ned, ingen vet vem man är eller vem man vill vara”.
The Edge filosoferar om Zooropa och Europas identitetskris.
“Låten handlar om ovisshet. Vi pratade jättemycket om ovisshet när vi gjorde plattan. Musikaliskt är ovisshet ett motgift för självbelåtenhet. Vad gäller låten i sig, tycker jag bäst om alla reklamslogans och min favorit är ‘We’re mild and green’.”
The Edge om titelspåret ‘Zooropa’.

Spår

  1. Zooropa
  2. Babyface
  3. Numb
  4. Lemon
  5. Stay (Faraway, So Close!)
  6. Daddy’s Gonna Pay For Your Crashed Car
  7. Some Days Are Better Than Others
  8. The First Time
  9. Dirty Day
  10. The Wanderer

Utgivningsdatum

5 juli 1993

Skivbolag

Island Records

Producenter

Brian Eno, Flood, och The Edge

Inspelad

The Factory, Westland Studios, samt Windmill Lane Studios i Dublin, Irland.