Det våras för U2

U2 live, Dublin 1978 (klicka på bilden för att se den i större format) Bandet som skulle komma att bli U2 bildades vid den numera legendariska audition som ägde rum i Larry Mullens Jr:s kök i september 1976. Under de nästföljande 18 månaderna slet de unga musikerna med att lära känna varandra, utforska sin musik och - i vissa fall - att lära sig spela sina instrument ordentligt. De repeterade, skrev låtar och spelade på alla möjliga och omöjliga ställen. Så våren 1978 verkade plötsligt allt hända samtidigt. Det var dags för U2:s stund i solen. Det hade kunnat sluta där. Det gjorde det inte.

16 mars 1978, Project Arts Centre, Dublin

Bono live, Project Arts Centre, Dublin 1978 (klicka på bilden för att se den i större format) Vid den här tiden heter bandet fortfarande The Hype och förutom Larry Mullen Jr., Bono, Adam Clayton och The Edge medverkar också den senares bror Dik Evans på gitarr. The Hype är huvudnumret vid den midnattskonsert som vakar in S:t Patrick's Day - Irlands nationaldag - på Project Arts Centre i det då långt ifrån fashionabla Temple Bar-distriktet i Dublin. Det här är den första spelning i bandets historia som man med säkerhet vet vilket datum den ägde rum och festligheterna fortsätter långt in på småtimmarna.

17 mars 1978, Limerick

Nästa morgon är kliver fem trötta bandmedlemmar på tåget till Limerick på Irlands västkust. Larry har lyckats övertyga de övriga i bandet att de ska delta i en talangtävling som sponsras av Harp's Lager, tidningen Evening Press och CBS Records, där det bästa popbandet belönas med 500 pund och möjligheten att göra en demoinspelning. Med bara några timmars sömn i bagaget tar sig The Hype igenom kvalomgångarna, trots att Bonos röst lider svårt av hans okontrollerade sång kvällen innan. Bono säger sig ha halsfluss, ber juryn om ursäkt och försäkrar dem att även om han själv inte kan sjunga ordentligt idag så är bandet och låtarna bra.

Trots detta tar sig The Hype till finalomgången, som äger rum inför publik. Bandets energiska tre-låtars-spelning renderar dem första pris, trots att flera mer etablerade och musikaliskt bättre band deltar i tävlingen. Jackie Hayden, marknadschef för den irländska avdelningen av CBS Records och medlem i juryn, arrangerar en demoinspelning i Keystone Studios i Dublin. Inspelningen är dock rörig och oinspirerad och demon imponerar inte på CBS huvudkontor i London. Ändå ser man bandets potential och förslår att de ska göra ytterligare en demoinspelning senare samma år.

20 mars 1978, Howth Community Centre

Bara några dagar efter segern i Limerick spelar The Hype sin sista konsert. Dik Evans har beslutat lämna bandet för att börja spela i The Virgin Prunes. Halvvägs genom spelningen lämnar Dik scenen och Bono meddelar att bandet nu har bytt namn från The Hype till U2. U2 spelar bland annat en cover på Thin Lizzys Dancing In The Moonlight, en låt som man inte kommer att spela igen live förrän vid Slane Castle 2001-08-25.

Segern i Limerick gör att bandets framtidstro ökar. Adam intensifierar sin jakt på potentiellt användbara kontakter och tvekar inte att ringa hem till folk om han inte får tag på dem på arbetstid. Thin Lizzys sångare Phil Lynott råder Adam att snarast hitta en manager och spela in en bra demo att skicka till folk i branschen. En av de människor som Adam knyter kontakt med vid den här tiden är Hot Press-journalisten Bill Graham, som kommer att bli en viktig länk mellan bandet och musikpressen.

'Yep! It's U2', HotPress 28 april 1978 (klicka på bilden för att se den i större format) I april 1978 skriver Graham sin första artikel om U2 i Hot Press och beskriver dem som ett ungt, medvetet och hårt arbetande band: "Alla dessa kvaliteter, tillsammans med deras ungdom, gör U-2 till ett band för framtiden och ett som har attityd nog att växa och utvecklas snabbt."

Att både sköta affärer och promotion, samtidigt som han är en av medlemmarna i bandet, visar sig dock vara för mycket för Adam. U2 beslutar sig för att de behöver en riktig manager, någon som kan ta hand om deras affärer, se till deras intressen och marknadsföra dem. Bill Graham föreslår Paul McGuinness, som han känner från sin tid på universitetet. Graham vet att McGuinness har viss erfarenhet från filmbranschen och för en tid varit intresserad av att ta hand om ett ungt band redan från start, snarare än att bli involverad i ett redan etablerat band som kanske har förlorat något av sin entusiasm. McGuinness är intresserad av att guida ett band och skapa situationer i vilka de kan arbeta, likväl som att uppfinna vägar för hur deras musik kan presenteras för en publik. Bill Graham tillbringar veckor med att övertyga McGuinness att ta jobbet, men denne är skeptisk och vill ha tid att tänka över det hela.

Paul McGuinness, Dublin 1978

25 maj 1978, Project Arts Centre, Dublin

Paul McGuinness ser U2 live för första gången och beslutar sig för att bli deras manager. Han attraheras av deras ärlighet och öppenhet, deras entusiasm, ambition och villighet att lära. McGuinness uppskattar också vänskapen mellan bandmedlemmarna och anser detta vara en god grund att bygga vidare på, vid det här stadiet viktigare än deras eventuella musikaliska skicklighet, vilken han inte är särskilt imponerad över.

Nya coverlåtar som ofta spelas vid den här tiden inkluderar Wires Mannequin, Neil Youngs Heart Of Gold och flera Bay City Rollers-låtar. Bandet finner det dock mer och mer otillfredsställande och tråkigt att spela covers och de börjar nu att utveckla sitt eget sound och skriva sina egna låtar. Även om de gillar energin hos den samtida punkmusiken så avvisar de den cyniska och negativa attityden hos många av punkbanden. De vill göra musik som bokstavligen frammanar känslor, musik som kombinerar spänningen hos band som The Who med känsligheten hos artister som Neil Young.

Bland de U2-låtar som skapas vid den här tiden finns Alone In The Light, False Prophet, The Magic Carpet, Another Time, Another Place, Inside Out, Stories For Boys, Concentration Cramp och Boy-Girl. De flesta karaktäriseras av skarpa riff från Edges distinkta ringande gitarr, harmoniska melodier som bjuder in till allsång och en solid rytmsektion i snabbt tempo. Pubertala frågor som sexualitet och osäkerhet sätter stämningen för de flesta av låtarna, som ofta skrivs ur synvinkeln hos en oskuldsfull pojke, eller genom ögonen hos en förvirrad och frustrerad tonåring. Bono anpassar ofta sitt agerande på scenen till låtarnas stämning och texterna förändras ofta spontant.

Adam live, Project Arts Centre, Dublin 18 september 1978 (klicka på bilden för att se den i större format) På morgonen den 10 maj - Bonos 18:e födelsedag - skriver han Out Of Control, en sprudlande energisk sång som handlar om insikten att de två största händelserna i livet - födelse och död - ligger bortom alla val och beslut. En annan enastående låt är den medryckande Street Missions, som saktar ner halvvägs när Edge spelar ett längre solo som introduktion till den drömska avslutningen. Texten handlar om andlig tillhörighet: "I need something… I need someone… I need you…". Edges körstämma ekar i perfekt harmoni med Bonos ledsång.

Sommaren och hösten 1978

Med McGuinness ombord rullar hjulen snabbare för det unga bandet. Redan den 31 juli 1978 förhandlar managern till sig att U2, trots att de endast är förband för Modern Heir och RevolverMcGonagle's i Dublin, inte ska behöva börja spela förrän alla i publiken har anlänt. Samma sommar deltar bandet i en konsert på Liberty Hall till förmån för en kampanj för införande av preventivmedel på Irland.

En annan legendarisk spelning äger rum den 18 september, åter igen på Project Arts Centre, då U2 delar scenen med The Virgin Prunes vid en bejublad konsert. I augusti och oktober gör bandet sina första större spelningar utanför Dublin, då de spelar på Arcadia Theatre i Cork.

Mars 2001

Det är många år och ännu fler mil mellan Dublin 1978 och Miami 2001. De fyra tonåringar som vann talangtävlingen i Limerick har blivit lite äldre, mycket erfarnare och långt mer framgångsrika än någon utom möjligen de själva hade kunnat drömma om.

En hel musikvärld väntar otåligt på U2:s nya turné och inga väntar så otåligt som publiken i det fullsatta National Car Rental Center, där premiären precis ska gå av stapeln. I den fullt upplysta arenan går fyra medelålders irländare in på scenen, greppar sina instrument och så är det dags: "The goal is… SOUL! E-le-va-tion!"

För så är det. Fortfarande. Efter snart trettio år.
The goal is soul.

U2 live, Arcadia Theatre, Cork 1978 (klicka på bilden för att se den i större format)

Marie, 2005-03-16
marie@u2.se

Läs mer om den här perioden i U2:s historia i Biografin: De tidiga åren, 1976-1980.

visa alla artiklar

Dela på Facebook