Det sa bara klick!

Med dessa bevingade ord beskrev kung Carl XVI Gustaf hur han kände det första gången han träffade Silvia Sommerlath under sommar-OS i München 1972. Det är samma känsla jag fick den kalla februaridag 1992 då jag för första gången jag hörde One.

Jag var hemma hos en kompis och hon sade att hon hade fått en skiva i julklapp av sina föräldrar och den var med U2, så nu undrade hon om jag ville lyssna på den. "Visst, det kan jag väl göra", svarade jag. Jag visste ju på ett ungefär vilka U2 var och de hade väl gjort några bra låtar, så det kunde väl inte skada att lyssna på albumet.

Så fort jag hörde Zoo Station tänkte jag att "det här låter ju inte så illa." Sedan kom Even Better Than The Real Thing och den var ännu bättre. Jag tror att jag var fast redan efter den låten, men sedan kom One... Jag har inte ord att beskriva känslan som for genom kroppen på mig i det ögonblicket, men det sade verkligen bara klick. Jag behöver nog inte säga att efter den dagen så var jag djupt förälskad och den förälskelsen har med åren övergått i ren kärlek till U2:s musik.

Jag har fått lära mig att jag är inte ensam om att älska denna låt. 2004 blev den framröstad av musiktidningen Q Magazine till världens bästa låt genom tiderna. The Edge sade då lite skämtsamt att han vetat att just den här låten någon gång skulle bli nummer ett, på en eller annan lista - den hade ju rätt namn för det.

Bono och The Edge, från videon till One (version 1), foto: Anton Corbijn, Berlin 1991 (klicka på bilden för att se den i större format). Många är de som har åsikter om vad den egentligen handlar om och alla varierar. Den har blivit en symbol för de AIDS-sjuka, då inkomsterna från försäljningen av singeln One gick till just AIDS-forskning.

En del människor väljer att spela den här låten på sina bröllop, vilket jag personligen alltid har tyckt verkar konstigt. Detta då jag aldrig har sett den som en kärleksballad, utan snarare tvärtom: som en riktigt vemodig sång. För ett tag sedan hörde jag Bono uttrycka samma förvåning över att en del väljer den låten på sina bröllop. Han sade att för honom handlar den om splittring, vilket inte är så underligt om man vet historien om hur One kom till.

Det var i de sista skälvande månaderna av 1990 och U2 befann sig i Berlin för att arbeta med sitt nya album. Gruppen hade kört fast och reste dit för att hitta lite inspiration. Under den här tiden var det kraftiga spänningar inom gruppen. Bono och Edge var mycket för att experimentera. De hade lyssnat mycket på elektronisk musik av grupper som till exempel Kraftwerk och inspirerats av dem. Adam och Larry var däremot irriterade på 'melodienheten' för att de inte levererat några nya sånger utan bara 'lekt'. U2 har i efterhand sagt att splittringen av bandet var nära, då de fyra har kommit överrens om att musiken aldrig fick komma emellan dem och deras vänskap.

En dag satt Edge och improviserade på sin gitarr i försöken att få fram en melodislinga till sången Ultra Violet. Han fick fram en fin melodi och Larry hoppade in och efter ett tag anslöt sig även Adam. Bono hade under tiden suttit vid sidan av och lyssnat och nu plockade han upp mikrofonen och började improvisera fram en text: "We're one, but we're not the same…".

När U2 tidigt nästa morgon lämnade studion var låten inspelad och klar och bandet kände att något hade hänt. Stämningen hade infunnit sig, bandet var räddat och efter denna dag så flöt allt på ett helt annat sätt. U2 åkte hem till Dublin och färdigställde sitt album.

Något som i efterhand känns lite ironiskt är att producenten Brian Eno - på samma sätt som han var nära att radera Where The Streets Have No Name vid inspelningen av The Joshua Tree - först ansåg att One var den svagaste låten bland det nya materialet och egentligen inte tyckte att den skulle vara med på albumet.

Som tur var stod grabbarna i bandet på sig. One kom med på Achtung Baby och gick till historien som låten som räddade U2 och som ett av rockhistoriens största ögonblick.

Kim
kim@u2.se

One
Först utgiven: Som en av låtarna på albumet Achtung Baby (1991-11-18).
Album: Achtung Baby (1991-11-18).
Övriga skivor:
  • A-sida på singeln One (februari 1992). Singeln gavs ut i formaten 7" vinyl, 12" vinyl och CD.
  • Samlingen The Best of 1990-2000 (november 2002).
  • En liveversion av One, inspelad i Modena i Italien 1995-09-12, ingår på singeln Miss Sarajevo.
  • Automatic Baby's (Adam Clayton och Larry Mullen Jr. från U2 samt Michael Stipes och Michael Mills från REM) liveversion ingår på välgörenhetsalbumet Childline (1997).
  • Ytterligare en liveversion av One spelades in i Mexico City 1997-12-03 och återfinns på Hasta La Vista Baby! U2 Live from Mexico City.
  • 2005 gjorde U2 en nyinspelad version tillsammans med Mary J. Blige, vilken finns med på dennas album The Breakthrough (2005-12-20).
    Videor: Det existerar inte mindre än tre officiella promo-videor till One: Anton Corbijns-, Mark Pellingtons- och Phil Joanous versioner, alla döpta efter sina regissörer. Det sägs dessutom existera en fjärde, inofficiell, version, som består av Mark Pellingtons video med inklippta bilder av U2.
  • De tre officiella videorna finns alla med på Achtung Baby - the videos, the cameos and a whole lot of interference from Zoo TV (1992).
  • Corbijn- och Joanou-versionerna finns också med på videosamlingen The Best of 1990-2000 (2002), som även innehåller dokumentären A Story of One som berättar om tillkomsten av de tre promo-videorna.
  • Liveversioner av One finns på konsertvideorna ZooTV Live from Sydney (1994), PopMart - Live from Mexico City (1998), U2 Go Home - Live from Slane Castle (2003-11-19) och och Vertigo//2005 - Live in Chicago (2005-11-15), liksom även i konsertfilmen U2 3D (2008).
  • Bonos, Edges och Brian Enos framförande av One finns med på videon Pavarotti & Firends together for the Children of Bosnia (1995).
  • Bonos och Edges framförande av One i Kapstaden den 29 november 2003 finns med på konsertvideon 46664 (2004-04-05).
    Kuriosa: One är U2:s bäst säljande singel genom tiderna och alla bandets inkomster från låten går fortfarande till AIDS/HIV-forskning. One är också den av U2:s låtar som gjorts flest covers på av andra artister som t.ex. Johnny Cash och Joe Cocker.
  • Like a Song är u2.se:s artikelserie där olika medlemmar av redaktionen skriver om en U2-låt som har betytt något särskilt för dem. Här är alla hittills publicerade bidrag:
    1: Bortom all kontroll, Karl Otto skriver om Out Of Control.
    2: En sång de hoppas aldrig behöva sjunga mer, Marie skriver om Sunday Bloody Sunday.
    3: Det sa bara klick!, Kim skriver om One.
    4: Fred på jorden?, Celine skriver om Peace On Earth.
    5: En ångvält kallad Streets, Olov skriver om Where The Streets Have No Name.
    6: En ny start, Sara skriver om Grace.

    visa alla artiklar

    Dela på Facebook