Läsarundersökningen: Besöksvanor

29 Mar
2020

Del två av resultaten från vår läsarundersökning handlar om era besöksvanor.

Det var huvuddelen av enkäten där ni fick svara på:

  • Hur ofta ni besöker u2.se
  • Vad ni använder för att läsa sajten
  • Vilka delar av u2.se som ni oftast besöker
  • Hur ni hittade hit
  • Hur länge ni har besökt u2.se
  • Hur det är att navigera på sidan
  • Hur ofta ni stöter på problem med u2.se
Det blir en hel del att gå igenom med andra ord, så låt oss se vad ni har svarat.

Månadsintervall vanligast

Läsarundersökning 2020 - besöksfrekvens

Läsarundersökning 2020- besöksfrekvens

När det gälller besöksfrekvens är det vanligast att besöka oss någon gång per månad (13 svar av 33). Lika många besöker oss varje vecka som mer sällan än varje månad (10 svar vardera).

Det är ett väntat resultat. U2 är ju på någon slags semester/isolering just nu. Innan dess missade Sverige de tre senaste turnéerna (2017-2019). Det har varit relativt lite att rapportera om sedan Stockholmsbesöket 2015 och Songs of Experience 2017.

Det senaste året har jag som nyhetsskribent inte heller haft tid att uppdatera om mindre nyheter, så som vad bandet gett ut på Record Store Day till exempel. Det ger förmodligen intryck utåt att inte mycket händer med bandet/sidan och att man därför inte besöker så ofta. Jag kan tänka mig att man vill besöka oss oftare under ”högsäsong”, när det börjar närma sig albumsläpp eller nästa turné. Särskilt om Sverige är tillbaka på turnéplanen förstås.

Mobilsurf i majoritet

Läsarundersökning 2020 - enhet

Läsarundersökning 2020 - enhet

Här kunde man välja flera svar på en gång. Trots det surfar de överlägset flesta in via mobiltelefonen (24 svar). På andraplats kommer dator (18 svar), medan några stycken använder sig av surfplatta. Det betyder att motsvarande 6 av 10 använder en bärbar plattform idag. När u2.se startade 2003 var fortfarande WAP en teknologi som användes för mobilsurf, och troligtvis var det enklare att använda sin dator då. Även om vi har uppdaterat sidan i omgångar sedan dess, är det hög tid att anpassa sig till era nya vanor, alltså.

En av målsättningarna har alltid varit att bygga en webbplats som fungerar bättre för mobilsurf och vi kan här konstatera att det finns ett stort behov för det idag.

Nyheter och eget

Läsarundersökning 2020 - besök

Läsarundersökning 2020 - besök

Vad gör ni då när ni tittar in? Självklart lockar nyheterna på förstasidan (28 av 33 svar), som är ett huvudområde för oss. Andra stannar kvar lite längre och läser material som vi har producerat själva till Bloggen (23 svar). Minst intressant (12 svar) är våra olika avdelningar – kanske för att flera är inaktuella eller inte längre relevanta. Mer om det i nästa del av denna rapport.

Det är jättekul att se att nyheter blir lästa, även om vi inte alltid längre är först med senaste nytt. När det gäller stora nyhetshändelser, som när Bono tappade rösten i Berlin eller ny musik, försöker vi ändå vara hyfsat snabba.

Ännu trevligare är det att ni i så hög utsträckning läser våra originaltexter. Vare sig det är artikelserier, krönikor, reseberättelser, spaningar, eller någonting annat, så känns det fantastiskt kul. En av er kommenterade att ”det skulle bli mer att läsa samt variation av innehållet” om bloggtexterna blev synligare och varvades med nyheter på förstasidan. Det blir en uppmaning om att satsa mer på detta framöver, vilket också är någonting vi har diskuterat internt.

”I have searched the internet, only to be with you…”

Läsarundersökning 2020 - hitta u2.se

Läsarundersökning 2020 - hitta u2.se

När det gäller hur ni hittar hit är det absolut vanligast via en sökmotor (21 av 33 svar). Det tyder på att vi har en god synlighet därute, det som kallas för ”sökmotoroptimering”. När vi bygger den nya webbplatsen måste vi se till att upprätthålla denna viktiga källa för nya besökare.

Det näst vanligaste är att titta in via Facebook (5 svar). Däremot kan jag inte uttyda om det är via plattformen i allmänhet eller t.ex. u2.se-sidan eller gruppen som finns där. Troligtvis det sistnämnda.

Som kontrast är det ingen alls som har hittat oss via Twitter, vilket förvånar mig med tanke på att jag är mer aktiv där än på Facebook både privat och med u2.se. Mer om dessa kanaler i ett senare inlägg.

Några enstaka har svarat att de har hittat u2.se från annan sociala media eller annan fansajt, en bekant, den officiella webbplatsen u2.com eller ett av våra många sociala evenemang genom åren som gått. Ett par av er minns inte hur ni hittade hit medan någon hittade hit från en mejllista som existerade innan u2.se skapades.

Stammisar hänger kvar

Läsarundersökning 2020 - stammisar

Läsarundersökning 2020 - stammisar

Som nämndes kort innan så startade u2.se den 1 september 2003. Många av er som svarat säger att ni har hängt med sedan dess (13 av 33 svar), medan de flesta (14 svar) har kommit från tiden kring Vertigo- och 360°-turnéerna (10-15 år sedan). Tittar man på de senaste 5-10 åren är det 6 personer som fortfarande besöker u2.se.

Vi har inga nya stammisar sedan de senaste Sverigespelningarna i Stockholm 2015, och albumet 2017 (perioden 1-5 år sedan, 0 svar). Detsamma gäller för det senaste 12 månaderna. Det är hemskt tråkigt att vi inte har lyckats utnyttja uppmärksamheten som alltid kommer med ”högsäsongen”, trots att redaktionens medlemmar då syntes och hördes i intervjuer online, i tidningar, på webb-TV och på radio. Inte minst med tanke på uppmärksamheten efter det mystiska hotet med ”pistolmannen” på Globen, och Vifta Vitt 2015.

(Sist vi fick nationell uppmärksamhet var förövrigt hösten 2018, när Bono som Macphisto pratade om valresultatet i Sverige under en spelning i Paris.)

Det är tyvärr förståeligt att det ser ut så här, med tanke på att vi inte har gjort regelbundna uppdateringar på senare år och att sidan dessutom är gammal och sliten. Förhoppningsvis kan vi locka fler nästa gång, med en fräsch look samt innehåll. (Är det så Bono känner när han tjatar om att U2 ska vara ”relevanta”?)

Lätt att hitta och sällan problem

En gladare känsla infinner sig när ni bedömer navigationen och eventuella problem här på sidan. Trots att u2.se senast uppdaterades kring 2009, är det sällan (14 av 33 svar) eller aldrig (17 svar) som man stöter på problem. Inga problem påträffas dagligen eller veckovis medan ett par personer upplever problem med trasiga länkar eller liknande någon gång i månaden.

De allra flesta säger att u2.se är en lättnavigerad sida, sidans ålder till trots. Det är lätt att hitta det man letar efter, och det blir en mycket viktig synpunkt att ta med oss för att bevara i förbättringsarbetet. Några har inte kunnat svara eftersom de inte besöker oss så ofta, eller via RSS-läsare. Ytterligare några tycker att vi är bra på att länka ”exempelvis om konserter eller låttexter”, eller från Facebook.

Allt detta är jätteviktig återkoppling inför designarbetet som kommer i nästa skede. ”I Still Haven’t Found What I’m Looking For” i all ära, men det bör förbli en låt och ingenting annat.

Det var allt för denna gång. Det blir minst en del till, innan vi blickar vidare framåt.

Webmaster Simon
2020-03-29 Stockholm