På jakt efter erfarenhet?

21 Apr
2017
Kendrick Lamar (foto: Ana Viotti via Creative Commons)

Kendrick Lamar (foto: Ana Viotti via Creative Commons)

Jag ska erkänna att det kom som en överraskning när jag läste nyheten om att U2 skulle samarbeta med hiphopartisten Kendrick Lamar.

U2 har knappast dragit sig för att samarbeta med artister från andra musikgenrer; operatenoren Luciano Pavarotti (Miss Sarajevo), countrylegenden Johnny Cash (The Wanderer) och R&B artisten Mary J. Blige (One) för att nämna några. Därutöver har Bono och The Edge skrivit låtar till Tom Jones (Sugar Daddy), Tina Turner (temat till GoldenEye) och Broadway-musikalen Spider-Man: Turn Off The Dark.

I detta sammanhang funderar jag dock mer på om U2 förbereder en yngre målgrupp på Songs of Experience. Under det senaste året vet vi att bandet bad den norske DJ:n Kygo göra en remix på spåret The Best Thing About You Is Me, som av allt att döma offentliggjordes tidigare än U2 hade önskat men ändå togs emot väl av båda parters anhängare.

Vi vet även att Bono befann sig i studion hos The Chainsmokers och hängde med Skrillex under förra året. Ett tag spekulerades det om att DJ Khaled jobbade med Bono men det rörde sig troligtvis om inslaget för (RED) hos Jimmy Kimmel i vintras. Det gemensamma för samtliga dessa aktörer är Electronic Dance Music-genren, eller EDM, och en relativt ung publik.

På nätforum spekulerades det i höstas om att Songs of Experience kunde komma att ackompanjeras av en särskild utgåva som skulle innehålla remixer av dess huvudsakliga innehåll. Om man väger in den senaste tidens aktivitet med EDM-fokus så låter det inte längre så befängt.

Kan det vara så att U2 är nyfikna på EDM-genren, som många unga idag lyssnar på, inför nästa skivsläpp? Denna teori förstärks eventuellt av ett uttalande från producenten Steve Lillywhite om den nya singelmixen för Red Hill Mining Town. Var det att tolka som en ledtråd? Varför annars slänga in en till synes orelaterad kommentar om att det ”inte är EDM”?

U2 och i synnerhet Bono har alltsedan det relativa misslyckandet med No Line On The Horizon allt oftare uttryckt en önskan om att bandets musik ska ”vara relevant”.  Tittar man på topplistorna idag är det knappast rockkvartetter som dominerar.

Till och med vännerna i brittiska Coldplay, ett yngre rockband med status som en av världens största rockgrupper idag, har tagit hjälp av The Chainsmokers. Deras nuvarande femteplacering på amerikanska Billboardlistan med Something Just Like This är i hög grad EDM-influerad. I skrivande stund befinner sig även Kendrick Lamar (Humble, plats 3) och Kygo (It Ain’t Me, plats 11) i det allra översta skiktet på Billboards Top 100-lista. De ligger alla bra till även i Storbritannien. Topplistan här hemma återspeglar det internationella innehållet, även om placeringen kan skilja sig åt.

Initialt verkar det som att samarbetet med Kendrick Lamar på XXX har hyllats av dennes fans och tagits emot väl av U2:s anhängare också. En artikel på webbplatsen Uproxx.com drar paralleler med Johnny Cashs gästspel på U2:s Zooropa. Man reflekterar över om U2 nu själva är i samma position som Cash var när han bidrog till sångspåret på The Wanderer och behöver lite draghjälp för att nå andra målgrupper – och relevans.

För snart ett år sedan uttalade sig Ryan Tedder om att ”våra fans skulle köpa eller streama albumet”. Med producenter som Jackknife Lee (Snow Patrol, Kodaline) Jolyon Thomas (M83, Royal Blood), Ryan Tedder (Beyoncé, OneRepublic) och Paul Epworth (Adele, Coldplay) – utöver Steve Lilywhite – känns det som att U2 söker sig till yngre kollegor och en yngre målgrupp. Icke att förglömma att U2 ett tag jobbade med svenske EDM-producenten RedOne (Lady Gaga, One Direction). Kanske är det nu dags att återvända till dessa låtar?

För att citera Johnny Cash i The Wanderer: kan U2 vara i färd med att leta efter erfarenhet av dagens musikklimat, inför Songs of Experience?

”I went out there in search of experience
To taste and to touch and to feel as much
As a man can before he repents.”

Simon, simon@u2.se
Stockholm 2017-04-21