ONE Campaign: ”Jag hoppas ni är riktigt stolta!”

14 Sep
2015
Saira O' Mallie, Campaigns and Membership Manager at ONE Campaign UK

Saira O' Mallie, kampanj- och medlemschef, ONE Campaign Storbritannien

N.B: for the original interview, in English, please go here.

Snart anländer iNNOCENCE+eXPERIENCE-turnén till Stockholm. Vi kontaktade Saira O’Mallie, kampanj- och medlemschef för Bonos fattigdomsbekämpande The ONE Campaign för att stämma av hur kampen går.

Sedan inledningen av Europa-etappen, har Saira varit ute på vägarna med volontärarbetare för #ONEonTour där de informerar om organisationen som vill utrota extrem fattigdom. ”Jag hoppas vara arbetslös år 2030″ säger hon om vad som händer om de skulle lyckas.

Läs vidare för att ta del av hela intervjun och lär dig mer om hur du kan vara med och utrota fattigdomen nu genom att gå med i The ONE Campaign när de kommer till Stockholm nästa vecka!

u2.se: The ONE Campaign är just nu på turné med U2 för att rekrytera nya medlemmar bl.a. i Stockholm. Vad kan de förvänta sig från ONE?

Saira O’ Mallie: Det är väldigt enkelt – möjligheten att vidta åtgärder, göra skillnad och åstadkomma verklig förändring. Vi ber aldrig människor om pengar, utan om deras röst; och vi har inflytande. Vi har skyddat biståndsbudgetar över hela världen och ändrat lagstiftningar inom EU och på nationell nivå genom att bekämpa korruption och säkerställa investeringar i hälsa och jordbruk.

Förutom det, blir man en del av en gemenskap som utgörs av hängivna, underrättade och passionerade människor. Jag är lyckligt lottad att få spendera så mycket tid med våra medlemmar, hemma i Storbritannien och på vägarna med U2. Jag kanske är partisk men jag tycker att de är världens bästa människor!

Man kan vara så aktiv som man själv vill, genom att skriva under namninsamlingar eller sprida information om våra upprop. Man kan skriva till, eller stämma träff med, sina lokala politiker, närvara vid eller arrangera ett evenemang  eller skriva en insändare till tidningen. Hur aktiv man än är, så är vi här för att stödja er!

u2.se: Det har funnits indikationer på att ONE vill utöka sitt arbete i Sverige, vad kan du berätta för oss?

O’ Mallie: ONE växer ständigt; vi är nästan 7 miljoner medlemmar över hela världen, vilket är helt otroligt! Det innebär dock att vi måste bli bättre på att erbjuda specifika aktioner som verkligen åstadkommer förändring. Under de senaste två åren har vi utökat vårt ungdomsambassadörsprogram till sju europeiska länder med stor framgång och varit mer aktiva i Italien och Nederländerna. Jag skulle älska om vi kunde göra mer i Sverige. När vi är redo för den expansionen kommer ni att vara de första som får reda på det.

u2.se: Hur har FN:s Millenniemål för 2015 influerat ONE Campaigns agenda i år?

O’ Mallie: När vi gjorde upp planer för 2015 var alla införstådda med att det skulle vara ett stort år vad gäller globala utvecklingsfrågor, men jag hade ingen aning om vad det faktiskt innebar förrän vi satte igång i januari. Och vi bara fortsätter!

Millenniemålen har varit ett enormt fokus hos oss sedan ONE Campaign startades, men lanseringen av de hållbara utvecklingsmålen i september markerar starten på den avslutande etappen på resan mot att utrota extrem fattigdom. En delegation av våra ungdomsambassadörer reser till New York för lanseringen av dessa och kommer representera alla våra medlemmar, världen över. Vi vill skapa så mycket uppståndelse som vi kan kring detta ögonblick, men det slutar inte där. Vi måste hålla ångan uppe under de kommande 15 åren. Jag hoppas vara arbetslös till år 2030 – om inte förr!

u2.se: Stockholm kommer att ”Vifta Vitt” för att fira Sveriges topplacering i ”0.7%-klubben” enligt en nyskriven rapport från The ONE Campaign. Vilka utmaningar och möjligheter väntar efter en sådan bedrift?

O’ Mallie: Det är FANTASTISKT att Sverige är i topp som biståndsgivare, och jag hoppas att ni är riktigt stolta över skillnaden som den investeringen för med sig till de allra mest utsattas livssituation. Att vara en storslagen ledare inbegriper även ett storslaget ansvar. Er regering – och svenska folket – bör uppmuntra andra att visa samma grad av engagemang. Vi kommer att bistå er så gott vi kan!

Det är första gången jag besöker Sverige och jag är säker på att det kommer infria mina förväntningar. Jag kan knappt bärga mig tills jag får träffa alla U2-konsertbesökare i Stockholm och få se ”Vifta Vitt” med mina egna ögon. Vilken makalös idé och sannerligen en indikation på hur kreativa, passionerade och hängivna ni är allihopa. Om jag bara kunde registrera varje konsertbesökare som medlem i ONE – då kunde vi utrota extrem fattigdom på nolltid!

u2.se: Slutligen, om du fick fika med en medlem i U2, vem väljer du och varför?

O’ Mallie: Jag skulle ha svårt att välja ut någon enskild utan jag skulle insistera på att de kom på eftermiddagste (eller ett glas vin). Vi skulle sitta och ställa saker och ting till rätta i världen! Jag skulle älska att få höra var de hittar energin att vara lika aktiva och engagerade som när de började. Jag skulle höra vilka andra sakfrågor som är viktiga för dem, vilka deras förebilder är och hur de hoppas att världen ser ut till år 2030; samt vad vi kan göra mer – som U2-anhängare likväl som medlemmar i ONE Campaign – för att göra den visionen till verklighet.

Vi vill ta detta tillfälle i akt och tacka Saira som generöst gett oss tid ur sitt fullspäckade turnéschema med ONE och U2 för att svara på våra frågor. Du hittar mer information om The ONE Campaign på deras officiella webbplats, ONE.org.