Songs of Chronology (2/3): 1974-1976

23 Aug
2015
Song For Someone - Singelomslag (foto: u2.com)

Song For Someone - Singelomslag (foto: u2.com)

Som om tonårsperioden inte är tillräckligt tuff för vilken ungdom som helst, händer något hösten 1974 som senare ska göra stort avtryck på Bono och blir kärnan i Songs of Innocence.

Hans mor Iris går hastigt bort och då blir nästa spår följdaktligen Iris (Hold Me Close).

Efter en tid av sorg övergår tonårsångesten i ilska. En ilska som växer i den unge pojken.  Även om jag inte riktigt tycker att detta flyter på så respekterar jag det förhållande som finns mellan  Iris och Volcano . Även här låter jag därför sorg övergå i ilska .

”Jag står i skuld till Iris. Hennes frånvaro fyllde jag med musik. Efter sorg kommer ilska….den smälta lava som tar skepnaden av rockmusik om det är möjligt…..en sorts eld i magen som blir outhärdlig. Om du har tur slocknar den. Innan den släcker dig…” - Bono om sambandet mellan Iris (Hold Me Close) och Volcano.

Sommaren 1974 (Every Breaking Wave) hade blivit höst (Iris) och den skulle snart övergå i vinter. En kvinna hade försvunnit och en annan skulle sakteliga fylla det tomrum som modern efterlämnat i unge Paul. Det är vid den här tidpunkten som Ali på allvar träder in i Bonos liv för att se efter honom och hjälpa honom på fötter igen: ”You took me by the hand/I thought that I was leading you/But it was you made me your Man…Machine”. Det senare en referens till Kraftwerks album Die Mensch-Machine (1978), som Bono sedermera gav bort som gåva till sin kärlek.

Strofen ”Iris playing on the strand/She buries the boy beneath the sand” får mig att undra om stranden som det berättas om i Iris är densamma som Bono och Ali besökte under sin vinterutflykt (se citatet nedan)? Det förefallar inte helt orimligt, särskilt med tanke på vilket inflytande de två kvinnorna haft på honom.

”Som fjortonåring träffade jag Ali men jag kände henne långt dessförinnan. Hon gick med på att låta mig bjuda ut henne på en träff samma månad som jag gick med i U2. Dublins nordkust har sanddynor som är lika översinnliga som alla sköna ting och är hemvist för badorter som är ännu vackrare om vintern…då en ung man kan ta med sig sin flicka för att (åter)besöka platsen för sina bustreck under sommaren…Det har funnits tillfällen när det vore förnuftigt för oss båda att skiljas åt men det har vi aldrig varit, och vi är inte förnuftiga….”

- Bono om inspirationen bakom Every Breaking Wave.

Alltjämt finns ett mörker över Irland som under sjuttiotalet skakades av avslöjanden om pedofili inom katolska kyrkan. Enligt mina efterforskningar verkar även detta ha varit som värst 1973-1974 och nästa spår är Sleep Like A Baby Tonight. Detta val kvarhåller den underliggande svärta och spänning som genomsyrar Songs of Innocence och ger den nya ordningen lite dramaturgi.

”Drömmar utgör inte alltid en säker tillvaro och inte är det alla platser som utgör en fristad heller. Somliga platser hyser grymhet och övergrepp. Somliga har inget val… När kyrkans barn inte får betjäning utan istället förslavas av maktövergrepp krävs extraordinära försoningshandlingar för att ställa saker och ting till rätta…ärlighet är bara början …hemligheter kan göra dig sjuk.” - Bono berättar om Sleep Like A Baby Tonight

Under tiden har Bono och Alis relation utvecklats. De har sedan september 1976 blivit ett par och nästa spår blir Song For Someone. Liksom staden som han har vuxit upp i har Bono befunnit sig i en lång tid av personligt mörker, långt bort från vart han ville vara men ”det fanns en kyss som jag stal jag från din mun, och där finns ett ljus när mörkret tar slut”.

I avslutande del 3, kommer vi in på 1970-talets senare hälft. Då går vi vidare med vad som hände när Bono fann sin plats i världen. En plats där han kunde släcka den lava som han burit på i flera år.

Simon simon@u2.se
Stockholm 2015-08-23

Tidigare delar i ”Songs of Chronology”

Del 1: 1960-1974

  • Cedarwood Road: 1960
  • Raised By Wolves: maj 1974
  • The Troubles (1968-1998)
  • Every Breaking Wave: 1974
  • Del 2: 1974-1976

  • Iris (Hold Me Close): 1974
  • Volcano (september 1974)
  • Sleep Like A Baby Tonight (1973/1974?)
  • Song For Someone: 1976
  • Del 3: 1976-1981 (OBS! Kommande del.)

  • This Is Where you Can Reach Me Now (oktober 1977)
  • The Miracle (of Joey Ramone) (september 1978)
  • Invisible – (RED) Edit Version (1979)
  • The Crystal Ballroom (1979)
  • California (There is No End To Love) (1981)