Krönika: Nästa album 2010?

6 Mar
2010
Danny Lanois och Bono, 2008

Danny Lanois och Bono, Hanover Quay Studios, Dublin 2008

För strax över två år sedan författade Marie en krönika där hon spekulerade kring vilket av de båda albumen som U2 arbetade på för tillfället som skulle ges ut, om det nu skulle släppas något nytt album överhuvudtaget vill säga.

Därefter, för strax över ett år sedan släpptes No Line On The Horizon officiellt i svenska butiker, med prat om ytterligare ett verk som skulle ges ut senare samma år. Det verkade för bra för att vara sant, vilket det uppenbarligen var och nu sitter vi här. Den senaste månaden har vi knappt hört någonting om vad bandet håller på med, vare sig det gäller uppföljaren till No Line On The Horizon eller något annat.

Innan tystnaden hade både Bono och bandets manager Paul McGuinness hävdat att en utgivning innan nypremiären den 3 juni inte var omöjlig men den senare tonade ner denna optimism i en chilensk intervju en tid därefter. The Edge menade å sin sida att han kunde tänka sig att framföra ofärdigt material inför publik redan i december om man inte hann släppa ett komplett album innan turnén skulle fortsätta. Det finns fler frågetecken som behöver rätas ut.

Inför releasen av det senaste albumet skickade man ut ett erbjudande om att beställa en exklusiv singelbox som skulle rymma samtliga fyra singlar från det kommande albumet No Line On The Horizon I dagsläget är de bara tre: Get On Your Boots, Magnificent samt I’ll Go Crazy If I Don’t Go Crazy Tonight. Har man helt övergivit den initiala planen att stödja albumet med fyra singlar? Om inte, när kommer den sista i sådana fall? Moment of Surrender sägs bli den sista singeln sedan november 2009, men vi vet som sagt inte ännu.

Ryktet säger att bandet snart kommer att återvända till Fez. En person har påstått sig varit på besök i Riad Al Yacout och träffat på ägaren som då berättade att U2 skulle dit igen under våren. Vad de ska göra där är dock oklart. Videoinspelning? Fotografering? Youtube framförande av No Line On The Horizon? Kanske rentav ett färdigställande av nästa studioalbum? Vi vet att de hade gott om material halvfärdigt redan i Marocko 2007 och ett tag funderade man på ett dubbelalbum under temat ”Dag och Natt”.

Vi vet också att bandet har material kvar från inspelningarna med Rick Rubin 2006 som man vill komma tillbaka till. Bono och The Edge har uttryckt förhoppningar om att kunna använda en del av Spider-Man musikalen till ett framtida U2-projekt, förutsatt att Adam och Larry är med på det förstås. Bono utnämnde tidigt 2009 Every Breaking Wave till förstasingel då den fått stryka på foten inför den senaste releasen trots att låten så sent som i december 2008 fanns kvar som kandidat på No Line On The Horizon. Kingdom of Your Love kanske kommer dyka upp på nästa album, hävdade Edge i november 2009. Dessutom gav sig Bono och Edge ivrigt iväg till södra Frankrike för att spela in nytt material direkt efter Berlin-spelningen i november 2009.

Så blev det också och man sade sig ha 3-4 nya låtar efter denna session som varade i två veckor och åtföljdes av en tids arbete i New York där de båda enligt de senaste rapporterna fortfarande befinner sig. Med andra ord vet vi att U2 har material att arbeta med – frågan är bara varför det är så tyst tre månader innan turnén fortsätter om det är tänkt att bli något av det hela inom en snar framtid?

Om det tillåts utrymme för spekulation så räknar jag med att U2 vill ta tid på sig att repetera inför den nya turnén. Låt säga att två veckor blir lagom i likhet med världspremiären 2009 och vi hamnar någonstans kring den 20 maj 2010, det är med andra ord 75 dagar kvar. Om man nu vill ge ut en uppföljare innan man beger sig ut på de amerikanska vägarna så anser jag att vi bör höra något mer än tystnad innan denna månad är över för att ge plats åt en singelrelease och marknadsföring som indikerar ”Skåda! U2 är tillbaka och de ska ut på turné (med helt nya låtar?)”.

Låt oss ignorera nyhetstorkan och leka optimister för en stund. Om nu U2 har lyckats hålla sina inspelningsplaner oerhört hemliga, vem ska då producera/mixa albumet egentligen? Eno/Lanois är det inte tal om på långa vägar. Brian Eno ska arbeta med sina landsmän i Coldplay på uppföljaren till Viva La Vida or Death And All His Friends. Daniel Lanois kliver snart in i studion för att producera en av sina landsmän, Neil Young, då han ska hjälpa till på dennes kommande platta. Dessutom är Danny upptagen med sitt soloprojekt Black Dub som släpper album i maj för att sedan bege sig ut på turné. Steve Lilywhite då? Nej, visst ja. Han är dels upptagen med sin kandidatur som jurymedlem i American Idol och dels är han förresten redan i studion – med rockbandet Evanescence i New York. Steve lät oss via Twitter få veta att han lunchade med Adam i samma stad vid ett tillfälle under vintern – om det var av ren vänskaplighet eller av djupare skäl än så förtäljer inte kvittret.

Med de tre troligaste producenterna ”satta ur spel”, står vi med tre mer eller mindre sannolika alternativ som jag ser det för tillfället:

a) Inget album innan juni 2010

Det blir helt enkelt ingenting förrän tidigast julen 2010, eller kanske först 2011? McGuinness sa att albumet troligtvis inte släpps innan turnén är över, men exakt när detta blir vet vi inte. Klart är i alla fall att bandet inte kommer att ge fler spelningar i Europa och Nordamerika under 2010. U2 kanske håller tyst för att de inte har något att säga snarare än för att hålla något hemligt. Vi får nöja oss med en eventuell nyutgåva av Achtung Baby i september och Spider-Man premiären på Broadway senare i år. Vi skulle dock se optimistiskt på det, så vi fortsätter väl då.

b) U2 producerar själva?
U2:s senaste albumprojekt mitt under pågående turné var väl Zooropa om jag inte missminner mig, och där skötte The Edge delar av produktionen. På U2:s Haiti-projekt Stranded som gick relativt snabbt att färdigställa hade gitarristen ånyo ett finger med i spelet som medproducent och det var ju inte så länge sedan den releasen. Frågan är dock om Edge har tillräckligt med erfarenhet som producent att sköta ett helt U2-album på egen hand? Han borde otvivelaktigt ha en klar uppfattning om hur han vill att det ska låta så det är möjligtvis bara den praktiska biten som står i vägen i sådana fall som jag ser det. Således behöver man inte heller utannonsera någon producent för projektet förrän det är färdigt för utgivning.

c) Nya producenter?
Det mest troliga scenariot utöver a) är nog att bandet letar efter en ny samarbetspartner i detta skede. Det senaste decenniet har bandet skapat musik med Rick Rubin, William Orbit, Chris Thomas, will.i.am och Jacknife Lee så det är inte helt främmande att ge sig ut på nytt territorium trots sin ålder och ekonomiska trygghet. Möjligtvis kan förstås Flood (Pop, Zooropa bl.a.) vara ett alternativ om man är alltför obekväm med att prova något främmande.

Med all denna bakgrundsinformation i åtanke har det blivit dags att lansera min personliga teori, så håll i er nu: Jag börjar skönja ett mönster och det pekar mot att man överger de själsliga hymner som man utlovade 2009 och istället blickar mot electronica-inspirerad musik. No Line On The Horizon har passerat relativt ouppmärksammad i media och det blev inte heller belönat på några stora galor under det gångna året. Nu senast blev U2 utan pris på ECHO Awards i Berlin i torsdags kväll.

Självförtroendet har nog fått en rejäl törn och man satsar därför på något mer säkert – som electronica. Tillåt mig framföra ett antal indikationer som stödjer min tes – den ökade populäriteten hos band som Muse, M83 och Radiohead m.fl. och soloartister med främst Lady Gaga, La Roux och svenska Robyn antyder att electronica minst sagt ligger i tiden.

1) Förstasingeln, Every Breaking Wave, är inspirerad av electronica.
Brittiska Q Magazine anmärkte att låten hade en ”With Or Without You-liknande puls med flera lager av gitarrer ovanpå en elektroniskt uppbyggda verser innan den utdragna refrängen för att slutligen explodera i extas. Every sailor knows that the sea/Is a friend made enemy”. Amerikanska Rolling Stone skrev att låten är ”svällande soulpop med ljusa synthsound influerade av OMD och – enligt Bono – ”tidig electronica”. ”Man hör inte indiegrupper göra soul av det här slaget.” tillägger han.”

2) I januari medgav Edge att man jobbar med electronica.
Entertainment Weekly: Inkorporerar ni några elektroniska influenser?
Edge: Vi försöker att föra saker framåt. Vi experimenterar med många arrangemang och electronica är en av sakerna vi leker med.

3) Bono berättar att Edge arbetar på en elektronisk version av Winter.
Winter existerar redan i två former som givits ut i samband med filmerna Linear och Brothers, bägge under 2009. Om bandet varit nöjda med låten efter dessa två varianter skulle man väl ändå inte börja leka med en tredje, elektrisk inkarnation helt plötsligt? När hände det senast att man officiellt gav ut tre olika versioner av samma spår?

4) The Edge’s pedalbord från Frankrike.
Gitarristens egna Twitter-bilder avslöjar att man 13 år efter POP åter börjar experimentera med elektroniska sound. Vad sägs om LAL Cyber Psychic Parametric Oscillation Filter, två gitarrpedaler från synttillverkaren Moog, Electroharmonix POG (oktavpedalen som hörs på Get On Your Boots och Magnificent), en SynthWah och klassikern, Digitechs Whammy – pedalen som ger det läckra soundet från bl.a. introt till Gone, MOFO, Even Better Than The Real Thing eller mellanpartiet i Beautiful Day?

5) Den omryktade prototyp-gitarren?
Ryktet säger att U2-gitarristen sedan MTV-galan i Berlin 2009 är i färd med att utveckla en ”prototypgitarr” tillsammans med sin gitarrtekniker Dallas Schoo. Möjligtvis är idén inspirerad av Muse-frontmannen Matthew Bellamy‘s geniala men bisarra modifikationer. Det f.d. U2-förbandet spelar som sagt relativt mycket electro-influerad musik och Bellamy kan få fram alla (o)möjliga slags ljud ur sina gitarrer – det vore väl något i klass för en gitarrist som konstaterat att han ”älskar effektenheter”.

6) The Claw vs. I’ll Go Crazy If I Don’t Go Crazy Tonight(Remix)
Jag kan knappast vara ensam om att hålla denna mix som en av höjdpunkterna från den gångna sommarens konserter? Därutöver råder det en hype kring Fish Out Of Water-mixen av Get On Your Boots och en relativt positiv inställning till Justice-mixen av samma spår och Fish Out Of Water-mixen av den senaste singeln. Kan U2 i hemlighet ha testat fansens inställning till ”U2 goes electro”-konceptet under 2009, tro? I vilket fall så har jag sedan den 31 juli 2009 insett att The Claw behöver fler låtar av det här slaget för att på riktigt visa sin sanna potential. Här kommer vi tillbaka till idén med att kalla in andra producenter igen. William Orbit, Rick Rubin, Jacknife Lee, Fish Out of Water, Flood eller Will.i.am skulle nog alla kunna passa bra som producenter för ett electroalbum.

Black Eyed Peas medlemmen will.i.am ligger ju högt på internationella listor med sina dansgolvslåtar och William Orbit har tidigare arbetat med bl.a. Madonna utöver produktionen av Electronica Electrical Storm 2002, bara för att ta ett par exempel på mitt resonemang.

Av dessa indikationer (släng er i väggen, Hallberg & Co!) att döma verkar det som att U2 alltmer givit upp idén om ett systeralbum till No Line On The Horizon och istället uppenbarar sig ett electronica-influerat verk som spinner vidare på det som framförallt påbörjades med Get On Your Boots, Magnificent, titelspåret No Line On The Horizon och FEZ – Being Born. Vem som kommer att spela producentrollen är dock än så länge osäkert, ser gärna en kombination av Jacknife Lee och Fish Out of Water om det inte blir Eno/Lanois + Lillywhite som tidigare. Kommer jag att få rätt? Följ arbetet med U2′s uppföljare till No Line On The Horizon på U2.se’s fräscha, återlanserade ”Nya album”-sida som kommer inom kort.

Simon, simon@u2.se
Stockholm 2010-03-06